Åk 3, v. 36

Hej alla!

I svenskan har vi jobbat på med arbetsboken samt språknycklar. Vi har även testat av eleverna i Legilexi, där testar vi språkförståelse, läsförståelse och avkodning. I matematiken har vi jobbat vidare med tusental, hundratal, tiotal och ental. På skolans val har vi gjort en lek (fruktsallad) med fokus på EQ. På NO:n har vi jobbat med balanssinnet, vi har kollat på en film och testat olika balansövningar. I torsdags var vi i skogen tillsammans med naturpedagogen Jenny, vi fick lära oss om svamp, insekter och botanik (träd och växter). Eleverna tycket detta var både roligt och lärorikt. Ella har hållit i en so lektion i demokrati om att rösta, där eleverna fick kolla på en film ”drömmen om demokrati”. På bilden har vi jobbat vidare med optisk illusion.

I engelskan har vi jobbat vidare med chapter 2. Eleverna har engelskaglosor med sig hem. Dessa ska tränas på att både uttalas och stavas.  Idag har vi tittat på lilla aktuellt skola, fokus låg idag på demokrati och partier. Vi fick lära oss mer om energi och att drottning Elisabeth har avlidit.

OBS: ändra i glospappret ”homework” Elewen till Eleven.

Ha en fin helg!

Rosanna och Ella 🙂

Glosor att öva på:

1. Six – Sex
  2. Seven – Sju
  3. Eight – Åtta
  4. Nine – Nio
  5. Ten – Tio
  6. Eleven – Elva

Nästa vecka

• Måndag: Läsläxa till nästa måndag (kapitel 4), simskola (badkläder, handduk, duschcrème)
  • Tisdag: