Förskoleklass v 36

Nu har vi gått i skolan i några veckor och barnen börjar få lite kläm på alla våra rutiner. Det är mycket som är nytt så här i början. Så här har våran vecka varit:

Måndag: Vi startade veckan som vanligt med gymnastik. Där jobbade vi med en tunn fallskärm. Det hela gick ut på att samarbeta så att bl a en boll blev kvar uppe på fallskärmen. Det är svårt att förklara i text så ni får be era barn berätta för er. Efter rast, frukt och högläsning arbetade vi med rim. Vi lekte också en gemensam lek som heter Snappa näsduk.

Tisdag: Efter samling och genomgång av vad dagen ska innehålla började vi arbeta med mönster. Vi pratade om vad ett mönster är? Barnen fick arbeta på olika stationer. 1. Trä ett pärlhalsband med mönster. 2. lägga en pärlplatta i mönster. 3. Måla en sifferteckning som bildar mönster. 4. Göra övning i kartläggningen som handlar om mönster. När barnen varit på alla stationerna var det dax för fri lek inne på fritids.

Onsdag: Dagen började med en film som heter Vara vänner.  Dessa filmerna ingår i vårt tema som är värdegrundsarbete. Just denna filmen handlade om en flicka som kände sig utfryst. Barnen fick prata kring filmen och dela sina tankar. Efter rasten stod det svenska på schemat. Vi samlade ord tillsammans på bokstäverna O-E-L. Alla barn fick komma på minst ett ord på varje bokstav. På tavlan arbetade vi sedan tillsammans i bokstavståget. Innan det var tid för fri lek målade vi Mandalas till lugn musik.

Torsdag: Torsdagen är våran utedag och för första gången denna terminen var det lite kyligare och lite blåsigt. Vi gick till skogen och där fick barnen jobba två och två med att bilda mönster av minst tre olika sorters material som de hittade i naturen. Vi lekte fritt, läste bok och åt frukt. Innan vi gick hem lekte vi: En ska bort. Barnen fick rim kort med tre olika bilder och skulle då klura ut vilken bild som inte rimmade med de andra två.  Tillbaka i klassrummet spelade vi spel tillsammans.

Fredag: Idag fortsatte vi vårt tema och tittade på en film som handlade om en pojke som började i en ny klass. Detta är mycket aktuellt för barnen då de kommer få en ny kompis i klassen på måndag. Barnen fick sedan rita i ett känslohäfte, vad som gör dom glada. I slutet av dagen hade vi musiklektion, skrev ner vad vi lärt oss i veckan och så lekte vi fritt såklart.

Nästa Vecka:

Onsdagen den 14/9 är det studeidag och både skola och fritids har stängt.

Torsdag 15/9 Skoljoggen. Barnen bör komma i  mjuka kläder, bra skor att springa i och ta  gärna med en vattenflaska. De springer runt skolan i 10 min och vi hjälper dem att räkna hur många varv de sprungit. Hela skolan deltar.

Cissi är på semester så vill ni något så är det min mail som gäller nästa vecka. ann.persson@almhult.se

Hoppas ni alla får en riktigt skön helg!

Ann  Cissi  Maria  Hanna

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.