Åk 2, v.36

Hej allesammans!

Med Annica på No:n fick eleverna repetera olika lövträd med hjälp av Kahoot (frågesport) på deras Ipads. De fick även kolla på en film om daggmasken och diskuterade sedan tillsammans vad det finns för olika nedbrytare i naturen.

Med Rosanna avslutade klassen sitt arbete med demokrati. De gick tillsammans igenom ord och dess betydelse som tex: sekreterare, ordförande, diktatur, rösträtt osv. Vid det andra tillfället så började de på ett nytt arbetsområde som kommer handla om de 3 största religionerna. Med hjälp av en bild diskuterade de vilka symboler man förknippar med respektive religion

På musikpasset (som vi detta år har i halvklass) fick barnen jobba vidare med arbetsområdet hörsel. De fick bland annat testa på ett experiment där de skulle blunda och försöka höra vart ifrån ett ljud kom ifrån. De tränade också på att hålla puls med hjälp utav claves.

Under våra svenskapass har eleverna fått jobbare med kapitel 2 i vårt nya läromedel Robin. Vi har pratat om skillnaden mellan en mening och en fråga samt fått träna på när man ska sätta ut . eller ? Med hjälp utav Bingel som är en digital plattform har de också fått träna på sin läs/hörförståelse när de gjort uppgifter kopplade till aktuellt kapitel. Där kan vi lärare också lägga in individanpassat material vilket vi har gjort och kommer fortsätta att göra. Fråga gärna ert barn om ”ön”.

I matematiken har vi tränat strategin att bilda tio vid addition. Därför är det oerhört betydelsefullt att eleverna kan tiokompisarna. Vi tränade dem i f-klass och 1:an, men en del elever behöver träna lite till. De har fått en stencil med sig hem att träna på till tisdag.

För info så har fritids skickat hem en lapp som ni behöver fylla i och returnera under nästa vecka.

Vi önskar er alla en trevlig helg!

Mvh/Sandra, Evelina, Daniel och Helene.

Att tänka på inför kommande vecka:

Tisdag: Idrott – inne, ta med idrottskläder & handduk. Matteläxa 10-kompisar för en del elever.

Onsdag: Studiedag, skola och fritids är stängt

Torsdag: Skoljoggen runt skolan. Kom ombytt i oömma kläder och bra springskor och ta med ombyte och vattenflaska.

Fredag: Inlämning av läsläxan (ta med skrivboken)

14/10 Fotografering

V 44 Höstlov