Åk 3, v. 37

Hej alla!

I svenskan har vi jobbat på med arbetsboken samt förberett oss inför nationella proven.  I matematiken har vi jobbat vidare med tusental, hundratal, tiotal och ental. Vi har också pratat om större än och mindre än och vi har också repeterat klockan. I tekniken jobbar vi just nu med att tillverka en rörlig dörrskylt. På NO:n har vi lärt oss om kroppsdelar. I SO:n har vi jobbat med Sveriges åtta riksdagspartier och lärt oss om vad ett parti består av. Idag kom Ellas examinator och hälsade på under so lektionen, vi fick bilda våra egna partier inför ett klassval. På bilden har vi jobbat vidare med optisk illusion.

I engelskan fick eleverna arbeta med bingel vår digitala lärplattform. Eleverna har engelskaglosor med sig hem. Dessa ska tränas på att både uttalas och stavas.  Idag har vi tittat på lilla aktuellt skola med fokus på valet . Vi fick lära oss lite mer om nuvarande läget i Ukraina.

Åk 3 kämpade tappert med skoljoggen där eleverna sprang runt skolan. Det var 15 elever på plats som tillsammans sprang 55 varv på 10 minuter. Idag fick alla som deltagit med sig ett diplom hem. Bra jobbat!

Ha en fin helg!

Rosanna och Ella 🙂

Glosor att öva på:

1. Read – Läs
  2. Draw – Rita
  3. Play – Lek
  4. I see – Jag ser
  5. Window – Fönster
  6. Ball – Boll
  7. Cat – Katt
  8. Bird – Fågel

Nästa vecka