åk 6 veckobrev v. 38

Hej alla föräldrar och elever i åk 6

Veckans musiklektion inföll precis när Drottning Elizabeths begravning var. Så tillfället togs i akt att ge eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga att uppleva och reflektera över musikens innehåll, funktion och betydelse i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Eleverna fick lyssna efter vilka instrument de hörde och beskriva vilken känsla de fick av de olika musikstyckena samt vilken musik de själva anser hör till en begravning och varför. Efter denna första uppgift ser jag att vi behöver fortsätta att träna på att ge utvecklande svar. ”Jag blir glad av låten” behöver utvecklas med varför då? för att….. Eleverna fick lektionen på sig att arbeta med uppgiften för att sen lämna in vad de kom fram till där och då.

Den 3/10 skulle eleverna ha den sista avstämningen på området politik. Vi flyttar fram avstämningen en vecka till den 10/10 eftersom vi inte riktigt kommit så långt som var tänkt. Eleverna har fått material och info om vad de ska kunna. Om någon inte hittar sina papper finns allt material, förutom läroboken, på Teams.

Här kommer veckans information i form av ett veckobrev, det finns en hel del att läsa veckobrev vecka 38. Det blir simning vid två tillfällen, kommande veckor! Simkläder med istället för idrottskläder på torsdag.

Jag kan se att inte alla varit inne på IST formulär och godkänt att eleverna använder datorer här i skolan. Tänk på att det är båda vårdnadshavarna som måste godkänna detta samt använda Bankid. Vänligen gå in och godkänn dokumentet.

Vecka 39

Mån:

Tis:. Språkvalsläxa?

Ons: Vara klar med labbrapport 1, för inlämning samt gjort det mesta av labbrapport 2 (endast resultat och slutsats kvar inför experiment).

Tors: Redovisa sin Power Point om glasögon. Simning nr 1. 8:30-10:30 inklusive bussresa.

Fre: multiplikationstabell 7+8. Språkvalsläxa? eng/sv: läs ett kapitel ur din läsebok samt sammanfatta vad du läst.

Kommande agenda:

• 29/9 Redovisa Teknik ”glasögonens historia” + simning/livräddning i Haganäs