Åk 1, v.9

Veckan började med att eleverna hade mycket att prata och berätta om efter en vecka ledigt. 😉 Vi gjorde övningen två sanningar och en lögn som går ut på att skriva tre meningar, varav två sanna saker och en påhittad sak. Därefter fick klasskompisarna gissa vad som var vad. En rolig men även lite klurigt uppgift.

På svenskan har vi jobbat med bokstaven Bb och ordbilden mig. Lilla b är lätt att förväxlas med d så vi har tränat lite extra på att skilja dem åt. Det har skrivits sammansatta ord och ord i rätt ordning till en korrekt mening.  I torsdags fortsatte vi med sagotemat. Vi lyssnade på sagan Hans och Greta som vi tillsammans analyserade de olika delarna av en sagas uppbyggnad. I par påbörjade eleverna planeringen av en egen saga som de sedan ska skriva på Ipad.

I matematiken tränades strategin addera genom att bilda tio -tiotalsövergång i addition.  Vi har jobbat praktiskt i par, enskilt i mattebok/arbetsblad och på Ipad.

På SO:n jobbade vi vidare med trafik och trafiksäkerhet genom att bland annat träna på vanliga trafikmärken som är bra att kunna som fotgängare och cyklist.  Vi genomförde den kooperativa övningen karusellen där eleverna gick runt vid stationer och skrev utifrån olika trafikbilder vad de såg för faror i trafiken, trafikmärken och annat. Jag blev väldigt imponerad av hur ambitiöst och fint de samarbetade för att vara första gången med en ny övning. Slutligen såg vi en film om säkerhet när man åker skolskjuts.

Under NO-passet läste och skrev eleverna beskrivande texter om en valfri fågel. Så småningom ska texten tillsammans med illustrationer bli en liten faktabok.

På skolans val tittade vi på en film om vänskap och vikten av att säga förlåt på riktigt.  Jag läste även en massagesaga och de som ville, gav/fick massage av en kompis.

Vår  VFU-student Tanya höll i veckans bildlektion som bestod av fina tulpaner som sprider vårkänsla i klassrummet.

Trevlig helg!

V.10

Tisdag:
*Läsläxa – Robin kapitel 17 + skrivläxa  (v. 11 Läsläxa +  skrivläxa kapitel 18)
*Idrott, medtag ombyte och handduk.
Fredag:
*Studiedag- skolan stängd men fritids öppet

Kommande aktiviteter

10/3 Studiedag