Åk 3, veckobrev v. 9

Hej alla!

I svenskan har vi fortsatt lyssna på boken Kärlek och dynamit. Eleverna har jobbat på som vanligt i arbetsboken och språknycklar. I matematiken har vi arbetat med vinklar (räta, spetsiga och trubbiga) och geometriska figurer. Vi jobbar även parallellt med omkrets och area. Vi har jobbat i helklass och halvklass, digitalt, praktiskt och i bok.

På tekniken tittade vi på en film om enkla maskiner. Vi kommer att bygga egna enkla maskiner vid nästa lektionstillfälle. På skolans val gick vi denna vecka igenom ett starkt ämne nämligen sexuella övergrepp. Vi tittade på en film som handlade om vad som är förbjudet att göra mot barn. Vi diskuterade sedan om att det aldrig är barns fel och hur det kan kännas för barn som blir utsatta.

Veckans grej hade ledtråden; Starkare, högre, snabbare Det handlade om OS under antiken. På engelskan har vi jobbat digitalt i engelskaportal. På NO:n har vi arbetat kooperativt i våra grupper där eleverna genomförde experiment utomhus. Grupperna fick testa olika materials friktion i rutschkanan på skolgården.

OBS!

Nu är Ella på plats igen och genomför sin sista VFU (verksamhetsförlagd utbildning) innan hon är färdig lärare. Ella var hos oss i höstas så hon känner eleverna.

Trevlig helg!

Nästa vecka

• Måndag: Idrott (ombyte, handduk, duschcrème), matteläxa till torsdag i matteportal.se
  • Tisdag:
  • Onsdag: Läxhjälp
  • Torsdag: Idrott (ombyte, handduk, duschcrème)
  • Fredag: Studiedag

Kommande