åk 6 veckobrev vecka 9

Hej alla

Nu närmar sig nationella proven med stormsteg, bara en vecka kvar att träna på. Eleverna har varit väldigt duktiga hela veckan och jobbat stenhårt med gamla nationella prov i svenska. De har skrivit berättande texter, beskrivande texter och argumenterande texter, men mest har vi tränat läsförståelse under veckan. Det svåraste var att tolka texter, vi får hoppas att det inte blir så mycket tolkande när vi får proven.

På matten har vi försökt bli klara med test 2 av boken, nästan alla har blivit klara. Vi har börjat på den nya boken och arbetar lite annorlunda denna sista termin på mellanstadiet. Eleverna har fått en planering och ska sedan försöka jobba själv eller med en kompis i matteboken. Eleverna behöver vara mer aktiva själv och fråga efter hjälp. Jag går runt och stöttar där de behöver hjälp. Vi kommer inte att ha lika många genomgångar som tidigare.

I tisdags hade vi bild och alla gjorde toppenfina leralster som vi ska använda när vi börjar göra animerad film. Tekniken hann vi inte jobba så mycket med eftersom vi gjorde gamla läsförståelsetester. Alla är nu godkända på hem- och konsumentkunskapsprovet, härligt!

Denna vecka har vi börjat med handboll på idrotten. I dag gick det toppenbra för alla att både vara försvarare och blocka eller anfallare och skjuta mål.

Efter genomgången av magnetisk hade vi en frågesport/tävling. Alla gjorde väldigt bra ifrån sig och ställningen mellan de två lagen blev 33-30, mycket spännande. Vi kommer att fortsätta med magnetism och elektricitet de kommande veckorna. Hoppas alla har tittat på natthimlen under veckan, man har sett Mars, Venus samt Jupiter som ”stora lampor”, även Norrsken har kunnat skådas under veckan som gått. På so:n  jobbar eleverna med hinduism och buddism.

På fredag är det studiedag, alltså ingen skola men fritids är öppet.

I kväll träffar jag några på volleybollplanen klockan 18. Ska bli så kul att se hur de jobbar som lag mot andra skolor. Jag hoppas att fler kan ansluta vid ett annat tillfälle. Eleverna och jag hoppas att vi kan ta hem segern i volleybollcupen, som skulle innebära en summa pengar till klassen.

Vill även påminna om att Henrik (Miltons pappa) saknar någras beställningar för kakförsäljningen. Jag har hört av några elever att de har varit flitiga, så kul att höra! ska bli spännande att se hur mycket klassen har tjänat in.

Kommande vecka v. 10

Mån:

Tis: omprov i no

Ons: omprov i no. Skrivläxa: ”Mitt favorit ställe på jorden”

Tors: Matte läxa: Elevspel.se : uppställningar

Fred: Studiedag