Åk 2, v.9

Det har märkts under veckan att eleverna varit ifrån varandra en sportlovsvecka, för oj vad många som haft annat fokus på lektionerna än vad de ska 😉 . Så vi hoppas att det lägger sig till nästa vecka, så vi hittar tillbaka till det effektiva och roliga lärande vi hade innan lovet 🙂

I matematiken har vi under veckan arbetat med subtraktion. Vi började veckan med att träna på att subtrahera hela tiotal, för att sedan dela upp tal i tiotal/ental och subtrahera var för sig. Detta för att ge eleverna olika strategier att ta till nu när talen blir större. Till sin hjälp har eleverna både en hundraruta och multilinks. Multilinks är en rad om tio kuber som kan symbolisera hela tiotal och ental.  Eleverna är nyfikna på uppställningar så vi har börjat introducera det också. Subtraktion handlar inte bara om att ta bort eller minska, utan även om att jämföra och se skillnad. Så det avslutade vi veckan med att arbeta med.

Veckans fokusområde i svenskan har varit NG-ljudet och sammanfatta en text i rätt kronologisk ordning. Vi har tillsammans sorterat olika NG ord i spalter beroende på hur ordet stavats (ng som i ring, g först som i regn och k som i bänk). Med hjälp utav sin axelkompis fick eleverna även sortera bildkort i rätt spalt. Vi har i mindre grupper också hittat på korta sagor med hjälp utav sekvensbilder och sedan återberättat sagan för klassen i kronologisk ordning och med en röd tråd.

På engelskan avslutade vi arbetsområdet djur och rim. Vi har använt tecken som stöd för att befästa de olika djuren lättare så fråga gärna ert barn om de kan det visa tecknen och uttala ordet rätt (dog, frog, fox, cat, mouse, fish, bear och snake).

Den enkla maskinen på tekniken denna vecka var hävstången. Eleverna fick en kort text om hävstången som de skulle läsa med sin axelkompis. Texten lästes tre gånger, två gånger varannan mening och en gång tillsammans. Därefter fick de diskutera några läsförståelsefrågor för att se vad de kom ihåg av texten de läst tre gånger. Sen bytte de till att diskutera med sin ögonkompis och till sist en ny kompis. Olika sätt att befästa fakta. Till sist fyllde de i kort fakta om hävstången och klistrade in i teknikboken.

På bilden arbetade vi kooperativt utifrån strukturen som heter ”Hör vi ihop”. Eleverna fick antingen en bild på ett konstverk eller en text med konstverkets namn samt konstnär. De fick gå runt i klassrummet och prata med varandra för att se om de hör ihop. Därefter presenterades alla konstverk och konstnärer.

Under veckan hade vi klassråd. Vi genomförde klassrådet utifrån den kooperativa strukturen ”Karusellen”, vilket vi gjort några gånger tidigare. De fick arbeta i grupper om fyra där en hade som uppgift att vara berättare (läsa det som stod) och en var sekreterare. I klassrummet låg åtta lappar med punkter som gruppen skulle diskutera och skriva ner något om. Alla hade ett eget ansvar att stanna i sin grupp och hålla sig till uppgiften. Denna struktur på klassråd gör att fler är aktiva och engagerade. Grupperna hade många bra idéer och tankar som vi tar med till elevrådet nästa vecka.

Under EQ passet testade vi på att kommunicera  både med vår mun och med vår kropp. Till hjälp hade vi en ballong och några av våra kompisar. Vilket var svårast? Kändes det olika? När/hur/var kan man avvända de olika sätten? Många intressanta funderingar och härliga skratt bubblade upp till ytan.

Vi har gjort lite förändringar under veckan kring när elever äter medhavd frukt/smörgås. På måndagar och fredagar funkar det att eleverna äter på lektionen innan rasten 9.20. Onsdagar och torsdagar har vi halvklass hela det passet och då behöver vi verkligen kunna utnyttja att eleverna är i en mindre grupp. Dessutom är det väldigt svårt att sjunga och spela instrument med mat i munnen 😉 Så därför har vi bestämt att tisdagar (pga idrott), onsdagar och torsdagar får de äta antingen på rasten eller direkt efter vid 9.40. Flera av eleverna behöver verkligen sin frukt/smörgås för att orka så vi försöker få till det på ett bra sätt. Några elever kan börja tjata redan vid åtta om att de är hungriga, så det är viktigt att de fått i sig frukost på morgonen. Har ert barn svårt att äta när den stiger upp eller innan den ska åka buss, så är ett tips att skicka med en smörgås att äta på rasten innan skolan börjar 7.55.

Eleverna har fått med sig en lapp hem med info om konserten de ska medverka i på LIVE arena 3/5.

Hoppas ni får en härlig helg! Hälsningar Evelina, Sandra och Johan

Att tänka på inför vecka 10:

• Måndag:
  • Tisdag: Idrott