Förskoleklass v 9

Vilken härlig vecka det varit!!! Pigga, friska och glada barn och dessutom en strålande vårsol. Alla barnen berättade lite om sitt lov och tyckte det varit skönt att de varit lediga från skolan.

Vi startade som vanligt med gymnastik där vi tränade olika muskelgrupper och motorik i en hinderbana . Vi kämpade på och ALLA kunde tex göra en kullerbytta. Efter rast och film arbetade vi i bokstavshäftet med att göra klart det som inte var gjort.

I tisdags började vi med en ny figur i Astrid Lindgrens samling. Denna veckan blev det Nils Karlsson pyssling. Barnen har fått se hela långfilmen och tillsammans skapat ett tittskåp av olika material. Vi har också läst boken och sjungit sången Vad det är bra att jag har dig. Barnen fick berätta om någon som betyder mycket för dom.

I svenskan har barnen arbetat på olika nivåer med tex högfrekventa ord, första ljudet, antal ljud i ett ord, alfabetet, skrivit stora och små bokstäver, skrivit egna meningar, spelat bokstavsbingo, långa och korta ord och letat saker som börjar på en viss bokstav. Vi hinner en hel del på en vecka 🙂

I matematiken har vi arbetat med former. Cirkel, kvadrat, triangel, rektangel och cylinder. Vi räknade former och skrev siffror i ett häfte. Letade efter formerna i klassrummet. Barnen fick också klippa och klistra en formgubbe.

Vi har som vanligt också lekt på fritids en stund varje dag. För det mesta får barnen välja vad och med vem de vill leka, men ibland drar vi ett namn på en kompis som man ska leka med. Detta för att barnen ska lära känna alla kompisar väl.

Nästa vecka:

Fredag studiedag. Skolan stängd. Fritids öppet.

Trevlig vår helg!

Ann  Cissi  Maria  Sofie  Helene

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.