Åk 3, veckobrev v. 16

Hej alla!

Denna veckan har vi jobbat på med våra arbetsböcker och språknycklar. Eleverna har fått repetera substantiv, adjektiv och verb. Som vanligt har eleverna fått läsa i sina bänkböcker och även lyssnat på; Kärlek & dynamit. I matematiken har vi jobbat vidare med kapitlet som handlar om programmering. Eleverna har även fått programmera varandra att göra saker. 🙂

På NO:n har vi lärt oss mer om elektricitet och vilka material som leder samt isolerar ström. Eleverna fick arbeta i grupp och göra ett experiment med en ballong. Grupperna skulle göra statisk elektricitet. På skolans val handlade det om att vara trygg på nätet. Vi gjorde ett Kahoot tillsammans och svarade på dilemmafrågor.

Veckans GOTD hade ledtråden: Spökstad bland molnen…? Det handlade om Machu Picchu! Staden ligger högst upp på ett berg i Peru och har varit bebodd av inkaindianer. Staden har akvedukter, militärvägar, tempel och palats. Idag är Machu Picchu ett av världens sju nya underverk. På engelskan har vi jobbat med chapter 11. Vi har lyssnat på texten, jobbat i arbetsböckerna och på Bingel.

Den 2/5 kommer vi i åk 3, tillsammans med åk 4, att åka buss till Stensjöäng. Vi kommer att ha med lunch från skolan som vi äter ute i det fria. Eleverna behöver ha med sig en väska som de kan bära sin mat i. Tänk på kläder efter väder! Mer info kommer med lapp hem nästa vecka.

Trevlig helg!

Nästa vecka

• Måndag: Idrott ute (ombyte, duschartiklar och handduk)
  • Tisdag:
  • Onsdag: Läxhjälp
  • Torsdag: Idrott ute (ombyte, duschartiklar och handduk)
  • Fredag: Glosor

Kommande

• 1/5 Helgdag
  • 2/5 Utflykt till Stensjöäng med buss (kläder efter väder)
  • 18/5 Helgdag
  • 19/5 Lovdag