åk 6 veckoinfo vecka 20

Hej

En kort vecka för eleverna och mig. Vi fortsatt jobba i matteboken. De flesta jobbar med decimaltal, både räknar med dem och storleksordnar dem. På svenskan har vi jobbat med att förbereda oss för inför friluftsdagen den 25 maj. Eleverna kommer att hålla i undervisningen för de yngre eleverna. Eleverna har bestämt att alla lågstadieeleverna ska få leka lekar en hel förmiddag och därefter ska de servera hamburgare till dem.

Några elever har börja besvara instuderingsfrågorna till kemiprovet som är på fredag vecka 21. Eleverna har använt svenska lektionerna att planera HKK-lektionen. De har skrivit handlarlistor och hur de ska jobba för att få tiden att räcka till för all matlagning. På idrotten har vi pratat om kost och hälsa, då vi diskuterat BMI och vad vi behöver äta för att må bra. Eleverna har även repeterat tallriksmodellen och vad som ingår i matcirkeln. Utifrån sina kunskaper om tallriksmodellen fick de göra en lunch med protein i form av köttbullar av olika slag samt kolhydrater i form av pasta, potatis och havreris. De fick även uppdraget att lägga till lite mineraler och vitaminer i form av morötter och grönsaker. Vi började med att gå igenom hur man reder en sås. Alla grupper hann tillaga och äta sin mat. Här kommer lite bilder från dagens lektion. Vegobullarna var ingen hit, men både lamm-, nöt- och blandfärsbullarna fick godkänt. Eleverna uppmärksammade att om man ville ha stark smak på köttbullarna var man tvungen att ta extra kryddor, bra lärdom.

Hemkunskapsläxan till onsdag vecka 22 blir att planera ett mellanmål som eleverna hinner göra på 45 minuter samt som är bra för hälsan, ekonomin och miljön. Jag återkommer med läxan när den genomgått en GDPR granskning.

Kommande vecka har vi utvecklingssamtal och då kommer jag att visa alla nationella prov och berätta betygen på dessa. Eftersom det är sekretess på proven kommer ni inte att få hem dem utan bara titta på proven. Jag fattas två elever som inte bokat utv samtal ännu. Samtalstider finns på er mail, den skickades för ca två veckor sedan och skall besvaras digitalt.

mån: utv samtal

tis: De som ej läst kapitel 4 förra veckan, gör det till denna veckan i ”Skärmhjärnan”!

ons:

tors: kapitel 6 i ”Skärmhjärnan”

Fre: Kemiprov + inlämning av idrottsläxa

Kommande agenda

• v.20 18/5 Lovdag samt 19/5 ledig-klämdag
  • v.21 läxa Idrott ”Livsstilsboken” samt NO-prov i kemi (frågorna att träna på har eleverna fått i pappersform, de ligger även på ”teams skolval”-kursmaterial-no). utv samtal.
  • v. 22 utv samtal
  • v.23 lovdagar 5/6 samt 6/6, Kommunmästerskap i friidrott tors 8/6
  • v.23 9/6 skolresa till Bodaborg i Karlskrona.
  • v.24 13/6 besöka Linnéskolan
  • v.24 15/6 Skolavslutning, torsdagskväll

Hoppas ni alla får en trevlig långhelg//Cilla, Anette, Hampus och Danne

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.