Åk 1, v.21

I matematiken under veckan har vi fortsatt jobbat med talen 20-40 på olika sätt, tränat tiotal och ental samt talföljder. Vi avslutade veckan med kapitlets kunskapslogg för att testa av kunskaperna.

På svenskan har vi gjort ett litet test av det senaste vi har jobbat med i arbetsboken samt jobbat med veckans kapitel.

Under SO-passet jobbade vi vidare med skapandet av vårt samhälle och informerande texter. Det är nästan helt färdigt nu, bara några få detaljer kvar.

På NO:n fördjupade vi oss i kunskaperna om varför vi har olika årstider. Vi lärde oss om jordens rörelser i förhållande till solen samt repeterade årets månader.

I torsdags hade vi en härlig friluftsdag tillsammans med övriga elever på lågstadiet. Åk 6 hade planerat och ansvarade för många roliga lekar.  Därefter smakade det bra med hamburgare ute i solskenet.

Nästa fredag kommer vi att ha utelektioner och diverse aktiviteter hela skoldagen vid stora kullen. Jag rekommenderar att barnen har ordentliga skor på sig då det kan vara lite snårigt där uppe. Det är kläder efter väder som gäller eftersom vi kommer att vara ute oavsett vilket väder det än är. Eleverna har önskat hamburgare till lunch som vi äter ute i det fria. Beroende på om det fortfarande råder eldningsförbud eller inte, får vi se om vi grillar själva eller hämtar direkt från köket. Eleverna får ta med sig en liten fika (ej läsk, godis, nötter).

Jag vill påminna om att det är nu i helgen IKEA museum har utställning av elevernas tjusiga kuddfodral!

Trevlig helg!

V.22
Robin-läseböcker tillbaka till skolan.
Tisdag:
*Skrivläxa (läsårets sista läxa)
*Idrott ute, medtag skor, ombyte och handduk.
Fredag:
*Utelektioner heldag, ta med kläder efter väder samt liten fika (se ovan).

Kommande aktiviteter

2/6 Utedag
5/6 Lovdag
6/6 Helgdag
15/6 Skolavslutning på torsdagskvällen kl. 17.30. Se enskilt blogginlägg.