Åk 3, veckobrev v. 21

Denna veckan har vi jobbat i arbetsboken där eleverna fick sammanfatta läseboken; Nyckeln till skatten. Vi har tränat välskrivning och läst i bänkböckerna. Vi har lyssna på boken; Skattkammarön. I matematiken har vi jobbat vidare med bråk och räknat ut bråkdelar av olika tal (vad är 1 fjärdedel av 38, vad är 3 fjärdedelar av 44 osv).

I engelskan har vi jobbat med chapter 16. Det handlade om årstider och väder. Vi har lyssnat på texten, jobbat i arbetsböckerna och på Bingel. På NO:n har vi tittat på film om hur det blir åska och blixtar. Vi har jobbat kooperativt i par och läst en faktatext om åska. På SO:n har eleverna fått berätta något intressant om de grekiska gudarna som de själva skrivit om.

Info: på tisdag nästa vecka ska vi på studiebesök till Norregårds begravningsplats. Eleverna kommer att få dela sina tankar och ideér om hur de tycker att en begravningsplats skulle kunna vara. Vi kommer att vara där i ungefär en och en halv timma och vara tillbaka till lunch.

OBS!

Onsdagen den 7/6 kommer jag att hitta på något roligt med eleverna. Det är en överraskning som innefattar att vi åker buss och pågår under förmiddagen. Eleverna behöver inte ha med sig något speciellt.

Trevlig helg!

Nästa vecka

• Måndag: Idrott ute (ombyte, duschartiklar och handduk)
  • Tisdag: Studiebesök på Norregårds begravningsplats