Åk 2 vecka 22

Ännu en vecka har gått och nu närmar vi oss slutet av årskurs 2.

På matematiklektionerna har vi arbetat med enheterna liter och deciliter. Evelina ”råkade” hälla ut 1 dl vatten på klassrumsgolvet som eleverna fick hjälpas åt att torka upp. De konstaterade att av 1 dl vatten blir det ändå rätt blött och vi kunde dra paralleller till varför de inte får ha vatten på sina bänkar. De fick mäta upp 1 liter med hjälp av decilitermått och sen hälla ut på skolgården.

Nu har vi avslutat de enkla maskinerna på tekniken. Eleverna fick gå en tipsrunda i par och se vad de lärt sig. På bilden har vi denna vecka utvecklat streckgubbar.

Musiken går i sommarens tecken. Vi sjöng sommarsånger och tränade litet på vårt bidrag till skolavslutningen.

På svenskan har vi korrekturläst vår bok som riktigare författare gör. Vi hade en checklista som hjälp för att se att vi fått med alla viktiga komponenter och att allt hängde ihop annars skrev vi dit det. Vi fick även läsa en kompis bok och hjälpa hen. Nu är alla ”delar” till boken färdig och nästa vecka ska vi sammanställa text, bilder, framsida och baksida till en komplett bok. Eleverna ser fram emot att hålla en färdig bok i sin hand efter allt hårt arbete. Realesefesten flyttar vi till sista veckan i skolan.

Under engelskan avslutade vi avsnittet som handlat om olika väder och veckodagar. Vi lyssnade på en hörövning för att kolla av om vi befäst orden. Vi övade också på att ställa frågor om veckodagarna till varandra i par.

EQ passet bjöd på många härliga skratt när vi gjorde charader för varandra. Fråga gärna ert barn hur hen och kompisen löste uppgiften som var att gestalta ett yrke och en sport med kroppen.

Påminner om att skolavslutningen är på torsdagskvällen den 15/6 med start kl.17.30. Se tidigare blogginlägg.  Ska ert barn vara på fritids på fredagen så behöver ni lägga in ny tid, eftersom det inte är någon skoldag.

Ha en fin långhelg! Hälsningar Sandra, Evelina och Johan

Att tänka på inför vecka 23:

• Måndag: Lovdag
  • Tisdag: Sveriges nationaldag
  • Onsdag: Sida 34-35 i engelskaboken Champion ska vara klar (inte uppgift 3 och 5)
  • Torsdag:
  • Fredag: