Förskoleklass v 22

Vi började måndagen med att var i gympasalen. Där lekte vi Pippileken och Kom alla mina drakar.

Vi har läst i en bok tillsammans som handlar om många olika sorters drakar. Så spännande att mäta ut hur stora eller små drakarna är. Hur mycket är 15 meter eller 15 cm? Alla elever var engagerade och berättade om sina egna möten med drakar och vi berättade om våra. Den vanligaste förekommande är nog Elddraken som många har hemma. Men även Träddraken hade en hel del sett. Den nordiska Fjälldraken var det däremot endast en som hade sett på en skidresa till fjällen.

På tisdagen målade vi drakar tillsammans. Först med blyerts, sedan fyllde vi i alla linjer med svart färgpenna och till sist färglade vi med torrpastellkritor. Härligt kladdigt.

På onsdagen fortsatte vi måla klart våra drakar eller så fick man färglägga en drake tillsammans med en klasskompis, här fick man använda tuschpennor vilket har varit efterlängtat av eleverna. Det blev färgstarka drakar.

Sedan fick eleverna höra en draksaga utan bilder. Alla satt tysta och försökte hitta sina egna bilder inne i huvudet, vilket gick mycket bra. Halva gruppen fick sedan göra en Kahoot och svara på frågor om sagan och den andra gruppen fick svara på hörförståelsefrågorna genom att ställa sig på olika platser i rummet. De hade verkligen lyssnat bra och kom ihåg vad de hade hört.

I torsdags pratade vi om vad en saga är och hur den är uppbyggd. Hur börjar en saga? Vad händer i sagan? Hur slutar sagan? Barnen fick höra de tre små grisarna och därefter bestämma vad som var början, händelsen och slutet. Tillsammans skrev vi sedan en saga om en elefant och en krokodil. Barnen fick säga 1-2 meningar var och fylla på sagan efterhand tills den var slut. Till frukten tittade vi på en film om smurfarna och en drake. Innan lunch gick vi ut i det fina vädret och gjorde ett naturbingo och lekte fritt.

Idag fredag har vi fortsatt arbeta med drakar och sagor. Vi var ute och letade drakägg på skolgården. Hör och häpna vi fann 8 st skal av olika sorters drakar. Dessutom hittade eleverna många stora spår efter drakar i backen där äggen fanns. Vi fortsatte att prata om drakar när vi kom in och gick igenom ett antal Blomsterdrakar. Sedan fick eleverna arbeta tillsammans tre o tre med att hitta på en saga om drakar. När de hade fått ihop en början ett slut och en mitten så  ritade de sagan och därefter spelade de in sina sagor på ipads. Nästa vecka ska vi få höra allas sagor och det ska verkligen bli spännande. Skulle det vara så att ni tvivlar på att drakar finns så testa med att trycka tre gånger på din näsa så får du se vad som händer. Ta hjälp av ditt barn som säkert gärna berättar hur det går till.

Örngotten som de flesta barn har fått med sig hem idag är från Ikea. De målade dem när vi var där på besök.

Nästa vecka är det ledigt både på måndagen och tisdagen.

Skolavslutningen är torsdagen den 15/6  med start kl17.30. (Det är en vanlig skoldag på dagen) Se tidigare inlägg. Ska ert barn vara på fritids på fredagen behöver ni lägga in ny tid eftersom det inte är någon skoldag.

Ha en härlig helg

Cissi, Ann, Sofie, Maria, Anette och Helen

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.