Åk 5 veckoinfo v. 22

Slutet på läsåret närmar sig i en rasande fart, och veckan som gick var den sista skolveckan som var ”vanlig”. De kommande två veckorna kommer till stor del att präglas av ledighet och schemabrytande aktiviteter.

Det här är en del av vad vi sysslat med den senaste veckan:

Matte: Eleverna har, som tidigare sagts, i uppgift att designa en lägenhet. Några är klara men om man inte är det så har jag skjutit fram deadlinen till 7/6 (onsdag nästa vecka). Lämnar man inte in den då så får man i stället göra ett prov på området omkrets och area måndagen 12/6.

För övrigt har vi jobbat mycket med lägesmåtten typvärde, median och medelvärde i veckan. Vi har även börjat titta på stapeldiagram och hur man redovisar fakta i ett sådant.

I svenskan har vi lagt mycket fokus på att skriva argumenterande texter, och eleverna har i grupper producerat texter om skolmat, säkrare vägar på landsbygden och kortare skoldagar. Utöver det så har vi jobbat vidare med vårt rättstavningsprojekt.

På engelskan har eleverna gjort en kartläggning för att stämma av var deras kunskapsnivå ligger så här i slutet av femman. Vi har också gjort en variant av ”Tips från coachen” (tittar ni på Parlamentet så vet ni vad jag menar) där eleverna har fått berätta om olika saker samtidigt som de har fått instruktioner av typen ”you´re very afraid of your teacher” eller ”you really need to go to the toilet”. Eleverna verkade tycka att det var roligt och var duktiga på den här övningen, och Eleminas prestation när hon skulle berätta om sitt drömjobb samtidigt som hon var livrädd för mig var rentav briljant! 🙂

På biologin har vi pratat vidare om pollinering, vi har varit ute i naturen och studerat blommornas ståndare och pistiller och vi har lärt oss mer om bin och andra pollinerare. Vi jobbar för att få hit en biodlare som kan berätta mer om dessa otroligt fascinerande insekter, vi får väl se hur det går.

Veckans grej stod Jesper för och han berättade om Nacka Skoglund, hans enastående fotbollskarriär och hans liv som slutade så tragiskt. Därmed har alla elever i klassen kört en ”fredagsgrej” och det har varit väldigt intressant att ta del av deras berättelser.

Vad gäller nästa vecka så är ju, som bekant, eleverna lediga måndag och tisdag. Onsdagen är vad jag vet en vanlig skoldag. På torsdagen åker en stor del av klassen till KM i friidrott, mer info om det finns i ett blogginlägg från Cilla. De få elever i fyran och femman som inte följer med på KM får göra en liten utflykt med mig och Annika. Vi planerar för att vi bland annat åker till Strömsnäsbruk och spelar minigolf och till Traryds djurpark och grillar korv. Dessa elever får gärna ha med sig en liten fika. Är man inte med på KM så slutar man vanlig torsdagstid, är man med så slutar man cirka 14:00 och åker den bussen hem.

På fredag drar vi till Ven och alla elever ska ha fått sina fickpengar nu, antingen till egen swish eller till föräldrarnas. Mer info finns på en lapp som barnen har med sig hem idag, har ni inte sett den så titta i deras skolväskor.

P.g.a. den korta vecka 23 så blir nästa blogginlägg torsdagen 15/6 om inget viktigt behöver meddelas innan dess. Därför tar vi lite info om vecka 24 också:

Den veckan är jag frånvarande på tisdagen (13/6) eftersom jag är och vandrar Skåneleden med fyrorna. Annika har då femmorna och har lovat att fixa en rolig skoldag med mycket tävlingar, helt enligt elevernas egna önskemål. Två dagar senare (torsdagen 15/6) kör vi traditionell skolavslutning på kvällen, mer info finns i separat blogginlägg från Evelina utlagt den 16/5. Det kan vara bra att ta med hörselskydd eftersom ryktet säger att personalen kommer att ta ton i år igen…

Några läxor har vi inte de sista veckorna frånsett ritningen på lägenheten, om man nu inte är klar med den.

Hoppas att ni får en bra nationaldagshelg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

5/6 Lov (klämdagen innan nationaldagen)

8/6 KM i friidrott (Gäller delar av klassen). Övriga utflykt till Strömsnäsbruk/Traryd

9/6 Vandring m.m. på Ven

15/6 Sista skoldagen med traditionellt utspring på kvällen.