Åk 2, v.23

En kort och varm skolvecka lägger vi bakom oss. En del av barnen har redan ”gått på sommarlov” i tanken, så vi har kämpat med att vi faktiskt fortfarande har lektioner och ska lära oss saker 😉

På matematiken har vi repeterat lite smått och gott som vi lärt oss under åk 2. Som rörelsepaus fick eleverna ramsräkna hur många steg det tog för dem att ta sig från dörren på baksidan till dörren på framsidan genom att gå runt skolan. Instruktionerna var enkla: räkna varje steg och prata inte med någon så du tappar räkningen. När de kom in skulle de direkt gå till sin plats och skriva ner hur många steg de tog. Sen jämförde vi antalet steg. Evelina gick runt på 214 steg. Någon elev tog sig runt på 44 och då fick vi ställa oss frågan om det var rimligt och hur långt blir isf varje steg. Någon upptäckte att det var svårt att ramsräkna, en annan upptäckte att det var svårt att räkna vid varje tiotalsövergång och några hade svårt att vara tysta så de och kompisar tappade räkningen. Alla behöver vi träna på olika saker 🙂

Nu är vår bok färdig och vi får kalla oss författare på riktigt. Det har varit ett sådant privilegium att få följa med era barn på denna lärorika skrivprocessresa och ser hur de har utvecklats vecka efter vecka. Glädjen och stoltheten i deras ögon när de fick hålla den färdiga boken i sina händer önskar man att man skulle kunna buteljera i en flaska och ta fram dagar som kändes lite kämpiga. Nästa vecka ska vi få läsa upp våra alster för någon annan och sedan får man ta hem och visa det färdiga resultatet för er/släkt/vänner också.

På tekniken hade vi en snabb kunskapskoll på vad eleverna lärt sig om enkla maskiner. Det har varit en stor del av tekniken under våren. På bilden fortsatte vi med streckfigurer. Eleverna fick träna på att arbeta hårt och löst med blyertspennan. Ritade man för hårt så konstaterade de att det var svårt att sudda ut sen. Resultaten följer med hem nästa vecka.

Under onsdagen kommer vi ge oss iväg på en hemlig utflykt. Evelina, Sandra, Johan och Wiktor kommer köra med sina bilar. Vi tar med oss lunch från skolan och är tillbaka till vanlig sluttid. Det eleverna behöver ha med sig är:

• Bilkudde (om vh anser att det behövs) eller om eleven är under 135cm.
  • Badkläder och handduk.
  • Lite fika och dricka (inte godis och läsk).

Vi vill påminn att det vore superbra om samtliga vh lägger in sina mobilnr i Skolportalen under ”Ändra kontaktuppgifter”. Det underlättar verkligen för oss så fort vi ska utanför skolans område om alla uppgifter finns på plats.

Nästa vecka kommer vi att städa ur klassrummet. När eleverna börjar 3:an så kommer vi byta klassrum. Vi kommer flytta in i klassrummet precis ovanför, på andra våningen. 2:orna ska även få se en brännbollsmatch mellan 6:orna och personalen under torsdagen. På torsdagskvällen är det ju sen dags för skolavslutning som börjar kl.17.30 på baksidan (vid volleybollplanen). Det kommer bjudas på sång, allsång, avtackningar och annat kul . Familj och vänner får ta med egen fikakorg, medans eleverna får fika. När eleverna fikat färdigt ska de gå in i skolan en stund. Då stannar familjer och vänner kvar ute och passar på att fika sitt medhavda fika. Vid 18.50 förflyttar sig alla till framsidan av skolgården för att ta emot eleverna när de springer ut. Det kommer vara en skylt för klass 2 så ni vet var ni ska stå.

Hoppas ni får en fin helg! Hälsningar Evelina, Sandra och Johan.

Att tänka på inför vecka 24:

• Måndag: Ta med påse som eleverna kan ta hem material i.
  • Tisdag: Idrott.
  • Onsdag: Hemlig utflykt. Se ovan vad som behöver tas med
  • Torsdag: Skolavslutning på kvällen start 17.30.