Åk 3, veckobrev v. 23

Dessa tre skoldagar har vi jobbat färdigt med mycket. Vi har läst bänkböckerna och jobbat i svenskaportal. I matematiken har eleverna fått arbeta med matteportal, skolplus och i matteboken. I engelskan har vi jobbat med chapter 19. Det handlade känslor man kan känna på en nöjespark. Vi har lyssnat på texten och jobbat i arbetsböckerna.

På GOTD var ledtråden: Ett pizzanamn släckte solen…? Denna veckan handlade det om vulkanen Vesuvius och Pompeii. Den antika staden Pompeii hittades på 1700-talet i Italen nära Vesuvius. Efter att utgrävningen gjordes förstod forskarna vilken katastrof staden och invånarna hade varit med om. Vulkanen hade fått ett utbrott och ca 3000 av stadens 15000 invånare hade dött av en värmevåg på sekunden. Staden var täckt av ett 5-6 meter högt lager av aska och pimpsten (lavasten). Vi tittade även på en animering av händelsen.

Idag fick vi besöka mellanstadiet. Vi fick en presentation av eleverna som går i fyran, de berättade vilka förväntningar skolan har på mellanstadieelever och vilka regler som gäller. Treorna fick gå guidade visningar i sina färggrupper. Alla fick göra namnskyltar, dessa kommer att pryda elevernas nya platser.

Wow! Vilken lyckad överraskning det blev med discobowlingen i onsdags. Det bästa var att alla var på plats. Tack igen till föräldraföreningen!

Trevlig helg!

Nästa vecka

• Måndag: Idrott
  • Tisdag:
  • Onsdag: Ta med påse att ta hem saker i!
  • Torsdag: Vi städar ur bänkar och klassrummet. Skolavslutning kl 17:30
  • Fredag: SOMMARLOV 🙂