Åk 2 v.34

Den här veckan har vi jobbat enligt schemat och påbörjat många nya arbetsuppgifter och arbetsområden.

I matematiken har vi haft stationsarbete där vi repeterade additions- och subtraktionstabellerna samt klockans hel- och halvtimmar. Vi har överlag lagt mycket tid på att repetera klockans halvtimmar och jag upplever att de flesta har bra koll. Det som kan vara klurigare är tidsperspektivet mellan två klockslag. Nästa vecka blir det fokus på kvart i och kvart över. Det är till fördel om ni pratar om och tränar klockan lite extra där hemma nu under en period. Utöver klockan har vi jobbat i matteboken med additionsstrategier ”addera ental för sig” samt ”addera tiotal för sig”.

Under svenskapassen har vi även där hunnit med en hel del! I måndags fick var elev en sönderklippt sommarbild som hörde ihop med någon annans bild. När alla hade hittat sin andra hälft fick de i uppgift att skriva passande meningar till bilden. De jobbade i par och turades om med att säga en mening och att skriva. Det var stort fokus på att skriva med små bokstäver, börja med stor bokstav och avsluta med punkt. Slutligen samlades vi på mattan och eleverna läste upp meningarna för varandra.

Eleverna har dessutom gått en kompispromenad i par där de ställde frågor till varandra och antecknade kompisens svar. Därefter skrev eleverna en text på iPad om kompisen. I övrigt har vi lånat nya bänkböcker, läst samt tränat ”finskrivning”.

På SO:n har fokus varit diskussioner om trivselregler och hur vi vill att det ska vara i skolan. Vi har lekt samarbetslekar ute i det fina vädret tidigare i veckan.  Under NO:n  hade vi tur att regnet gjorde uppehåll för en stund. Vi var till stora kullen där vi letade insekter och småkryp. Vi hittade olika typer av spindlar, skalbaggar, maskar, en tusenfoting och en superfin trollslända. Väl tillbaka i klassrummet tittade vi på en intressant film om just trollsländor.

Till många elevers förtjusning har de äntligen fått en egen engelskabok. Vi repeterade hälsningsfraser genom sång, ramsor, lek och lite skrivande. I onsdags hade tvåorna sin första slöjdlektion och enligt majoriteten var det verkligen veckans höjdpunkt. Härligt!

På tisdag får eleverna hem de nya läseböckerna, ”Robin – kolla en tidsmaskin”. De kommer som tidigare ha läsläxa tisdag till tisdag. På grund av leveransförsening av lilla läxboken (skrivläxan) har de endast läsläxa av det första kapitlet.

Eleverna har även en digital matteläxa till torsdag. De behöver använda en dator eller lärplatta och gå in på magma.se ->logga in på sitt eget konto. Inloggningsuppgifterna är för tillfället 15Namn (ex. 15Annica) och lösenord 123456. Heter man likadant som en klasskompis skriver man också första bokstaven i sitt efternamn. Saknar ni ett digitalt verktyg hemma eller om något problem uppstår är det bara att höra av er till mig, så löser vi det på annat sätt.

I onsdags fick eleverna med ett vaccinationsbrev/medgivande med hem från skolsköterskan Caroline. Det ska fyllas i oavsett om ni vill att ert barn ska vaccineras eller ej och returneras till skolan under nästa vecka. I brevet står det att sista dagen var idag men eftersom ni fick det med så kort varsel, är det okej att ta med det nästa vecka. Vaccineringen kommer troligen ske direkt på morgonen den 13/9.

Kom ihåg att meddela mig om ni är intresserade av läxhjälp på tisdagar kl. 12.50-13.30. Se separat blogginlägg för mer info.

Trevlig helg!

V.35

Tisdag:
*Idrott, ta med ombyte och handduk
*Eleverna får läsläxa i Robin kapitel 1 som ska läsas till tisdag v. 36.
Torsdag:
*Matteläxa på magma.se
Fredag:
*NO ute, stövlar rekommenderas

Kommande aktiviteter

12/9 Föräldramöte kl. 17-18.30
13/9 Vaccinering för de som önskar
22/9 Fotografering
28/9 Ryfors skola firar 70 år, öppet hus kl. 17-19.
29/9 Studiedag
v.44 Höstlov