Åk 2, v.35

Under veckans matematiklektioner har eleverna flitigt jobbat vidare med klockan och strategier vid addition och subtraktion. På måndagars mattelektioner är Sandra med i klassen och vi kommer att sträva efter att dela klassen i halvklass och jobba i två grupper/stationer. Nu i måndags jobbade eleverna laborativt med klockans kvart i och kvart över tillsammans med Sandra, medan den andra gruppen tränade addition med tiotal och ental med mig. Även på onsdagar har vi matte i halvklass medan den andra gruppen har slöjd.

I svenskan har vi börjat läsa i de nya läseböckerna, Robin- kolla en tidsmaskin. Eleverna har läst kapitlet i skolan samt arbetat med kapitlet i arbetsboken. De har tränat på läsförståelse med att lösa ett korsord samt skriva/stava räkneord och ordningstal. Vi har återigen börjat med parläsning flera tillfällen i veckan samt haft specifika träningsstunder för att träna handstilen.

På SO:n har fokus även denna veckan varit diskussioner om bland annat trivselregler och vänskap. I NO:n fortsatte vi med undersökningar utomhus och hittade flera spännande vattenlevande småkryp som vi ska lära oss mer om nästa vecka. På tekniken pratade vi om vad vi kan hitta för teknik i ett sovrum.

Det är viktigt att ni stöttar era barn med att läsa veckans läsläxa flera gånger under veckan eftersom majoriteten har behov av att vidareutveckla läsflytet (avkodning) och läshastigheten. Genom upprepad läsning tränas just detta samt att vi upplever att självförtroendet ökar hos de som inte riktigt ännu läser helt automatiserat. För de elever som har röd läsebok kan det räcka med att läsa en gång men istället fokusera på att läsa med inlevelse samt prata mycket om texten för fördjupad förståelse.

En liten påminnelse:

Hoppas ni alla får en skön helg!

V.36
Tisdag:
*Idrott, ta med ombyte och handduk
*Läsläxa kapitel 1. V.37 läsläxa kapitel 2.
Torsdag:
*Matteläxa på magma.se
Har man missat den här veckans läxa, har man två att göra. (Inloggningsuppgifter finns i förra veckans blogginlägg).
Fredag:
*Eventuellt NO utomhus, medtag kläder efter väder och stövlar.

12/9 Föräldramöte kl. 17-18.30
13/9 Vaccinering för de som önskar
22/9 Fotografering
28/9 Ryfors skola firar 70 år, öppet hus kl. 17-19.
29/9 Studiedag
v.44 Höstlov