Åk 3, v.35

Hej allesammans!

I veckan har vi på matematiken arbetat mycket med uppställningar, både med och utan övergångar. Eleverna är så flitiga med att räkna, så vissa lektioner är det så tyst att man kan höra en knappnål falla 🙂 Vi har även pratat om udda och jämna tal. Läxan till onsdag är uppställningar i häftet de fått med sig hem.

På tekniken såg vi en film och pratade om teknik som härmat naturen och på bilden fortsatte vi med symmetribilder. Eleverna var otroligt fokuserade på att måla djur symmetriskt. Ni får se resultaten på föräldramötet 🙂

På svenskan har vi bland annat jobbat med venndiagram (fråga gärna ert barn hur ett sådant fungerar) och jämförande texter och vad en personbeskrivning är. Eleverna har fått lära sig innebörden av orden likhet och skillnad och sedan fått intervjua en kompis med hjälp utav orden och arbetsboken. Vi har även fått fördjupa oss i kapitel 1 i vår läsbok Wow, en deckarklubb på olika sätt och lärt oss mer om vad en karaktär är och pratat om  olika strategier man kan använda sig utav för att lättare komma ihåg texter man har läst.

Under vårt engelskapass fortsatte vårt arbete med olika hälsningsfraser. Vi lyssnade på en hörövning som handlade om Jack och personer runt honom som han träffar under  en dag. Sedan delades eleverna in i små grupper och skulle öva på en av dialogerna från hörövningen som de fick spela upp för resten av klassen. Alla klarade det med bravur och fick mycket beröm från mig och varandra för att de hade vågat det.

Vi önskar er en trevlig helg! Mvh//Sandra, Evelina och Johan

Vecka 36:

• Måndag: Idrott, inlämning av svenskläxa
  • Tisdag
  • Onsdag: Inlämning av matteläxa.
  • Torsdag: Idrott
  • Fredag: