Åk 2, v.42

Hej på er!

Den här veckan har vi jobbat vidare med en faktatexts struktur. Vi har gemensamt och i par skrivit i en sexfältare som förberedelse att skriva egna texter om orangutangen. I arbetsboken har vi fokuserat på att sammanfatta en text med först, sen och till sist. Vi har pratat om substantiv samt hur man böjer dessa i singular, plural, obestämd och bestämd form.

I matematiken har det arbetats flitigt med tiotal, ental, talen inom 0-100 samt udda och jämna tal på olika sätt.

På SO:n tittade vi på ett avsnitt av Emil i Lönneberga och jämförde hur saker var förr och hur saker har utvecklats till i nutid.

NO-passet fokuserades på vattnets kretslopp och de flesta elever kan berätta de olika stegen i kretsloppet med egna ord. Istället inriktar vi oss på att använda mer ämnesspecifika begrepp där t.ex. avdunstar, kondenserar, nederbörd och liknande ingår.

Under bild-och tekniken påbörjade vi tillverka en halloweeninspirerad fladdermus i papper.  Det blev mycket klippande och nästa vecka ska vi konstruera en enkel rörlig mekanism så att den kan röra vingarna.

I engelskan tränade vi vidare på ”halloween-karaktärer” såsom ghost, monster, skeleton, witch osv. Vi tränade mer på kroppsord och färger. Slutligen gjorde eleverna en hörförståelse samt läsförståelse av enkla meningar. De är entusiastiska och suger in kunskap och vågar verkligen prova sig fram. Så roligt!  Vill de träna mer hemma så har vi framförallt tränat orden; legs, arm, mouth, nose, head, ears, eyes, toes men även andra ord som hör kroppen till.

Eftersom många har undrat när simningen ska ske, kan jag meddela att det är v.10-16 i vår.

Trevlig helg!

V.43

*Idrott, ta med handduk och ombyte.
*Läsläxa kapitel 7 i Robinboken + skrivläxa i lilla läxboken.

Kommande aktiviteter

v.43 och v.45 utvecklingssamtal