Åk 3, v.42

Hej allesammans i höstrusket.

Vi har arbetat en del i mindre grupper på matematiken. Eleverna har fått olika matteproblem som de ska diskutera fram lösningar på. Sen måste de skriva på en whiteboard hur de kommit fram till svaret. Ibland är svaret självklart, men de kan inte sätta ord på hur man kan räkna ut det, så det var lite klurigt 🙂 Till exempel 80-x=20. Vilket tal är X? Alla skrev 80-60=20. Men hur räknar ni ut att det är 20? Det bara är det. Då fick de plocka fram talfamiljen, hur talen hör ihop. Glädjen i gruppen som kom på att de skulle ta 80-20 för att få fram 60 är oslagbar 🙂 Matte när det är som bäst. Vi har även hunnit med att göra skolverkets bedömningsstöd för ht i åk 3.

Under denna och nästa vecka ligger fokus på repetition i matematiken. Vi repeterar det vi arbetat med sen terminstart i 3:an: uppställningar, multiplikation, division och analog/digital klocka. Även läxan i matteportal är repetitionsuppgifter. Jag har förklarat för eleverna hur jag ser resultatet på läxan i matteportal. Där syns hur lång tid en uppgift tar och antal fel på varje del. Under bedömningar i IST ser ni antingen grönt eller rött samt en kommentar. Grönt, då har man gjort läxan. Rött, då har man inte gjort läxan alternativt bara klickat på svar (många fel och gjord på några sekunder). Efter höstlovet kommer vi fokusera på bråk och då endast inom matematiken 😉 .

På bilden har vi fortsatt att lära om om Picasso och måla ansikten. Eleverna har fått se olika konstverk och hur mycket de sålts för på olika auktioner.

Under svenskan denna vecka har vi fortsatt vårt arbete med substantiv. Hur kan man veta att ett ord just är ett substantiv? jo man kan sätta en/ett/flera framför och kontrollera på det viset. Det finns också konkreta och abstrakta substantiv och nu vet eleverna skillnaden så fråga gärna ert barn om det. Vi har också påbörjat att jobba med beskrivande texter, det vill säga fakta texter och detta kommer vi att fortsätta med. Nästa vecka tar vi en ”paus” med Robin böckerna både i skolan och som läxa för att förbereda oss för utvecklingssamtalen. Det innebär att eleverna kommer att få en annan typ av läxa med sig hem på måndag som ska vara klar måndag 6/11.

Håll koll på IST Home-appen, för där får ni en notis när det erbjuds tider för er att boka ett utvecklingssamtal. För er som kan välja på tider i v.45 stänger bokningen fredag 27/10.

Trevlig helg till er alla önskar//Sandra, Evelina och Johan

Vecka 43:

• Måndag: Idrott, inlämning av svenskläxa
  • Tisdag
  • Onsdag: Matteläxa
  • Torsdag: Idrott.
  • Fredag: Höstmysdag

Kommande aktiviteter:

• v.44 Höstlov
  • Från v.45 kommer ni erbjudas tid till utvecklingssamtal
  • 21/11 Studiedag
  • 21/12 Julavslutning

Mellan 11/3-24 och 17/5-24 har åk 3 nationella prov. Under denna period beviljas ingen ledighet.