Fritids v42

Vi inledde denna veckan med massa skapande där halloween var i fokus. Pumpor, spöken och häxhattar skapades i lera.  Dessa ligger just nu på torkning men målas inom kort. Vi fortsatte även att skapa med material som har ett annat ändamål. Av garn, lim och vattenfärg skapades häftiga mönster, kreativiteten flödade hos barnen så mallarna hivades och de gjorde sina egna mönster, härligt att se deras engagemang. Läskiga fladdermöss gjordes av toarullar och andra material, perfekt till att pryda era hem till halloween.

Temat värdegrund som kommer genomsyra hela terminen har vi denna veckan pratat med eleverna om hur man är en bra vän. De fick exempel på händelser och hur de på så bra sätt kunde lösa situationerna.

I djungelrummet har vi i veckan haft avslappning. barnen hittade en skön och lugn plats där de kunde förtrollas in i bokens handling. Bra diskussioner skapades om hur man är i naturen, giftiga svampar men också ätliga svampar.  Även om hur man  förr i tiden trodde man på troll och häxor. Detta samtalsämne kom vi in på utifrån boken vi läste som heter Troll spanarna.

Genom rörelse och samspel har barnen lekt spegeltagen, piraterna och pricka konen. Vi har även trotsat vädergudarna och lekt utomhus.

//Fritids

Det här inlägget postades i Fritids. Bokmärk permalänken.