åk 4 vecka 42

Tiden bara rusar iväg och här kommer en sammanfattning från vecka 42

Matematik: Vi har jobbat vidare med multiplikation och för många har det lossnat och andra har verkligen kommit långt, medan det för vissa fortfarande är svårt. Vi jobbar på under nästa vecka sedan vi behöver de nog en paus från tabellerna 🙂

svenska: Vi håller som bäst på att skriva en spännande berättelse där vi fokuserar på adjektiv för att göra texten mer levande. Den ligger digitalt, så be dem gärna att läsa den för er när den är klar. De kommer att få en bedömning på var de ligger i sin skrivutveckling kopplat till målen i svenska. Parallellt med skrivningen jobbar vi även med boktips inför barnboksveckan som ligger vecka 46 och som vår klass har fått i uppdrag att sprida på skolan. De har fått välja hur de vill presentera sina boktips, via collage, PowerPoint eller muntligt gå runt i klasserna. Det passar ju så bra att tipsa andra elever på skolan när vi fokuserar så mycket på läsning just nu. Det är så roligt att se deras engagemang.

I SO har vi precis avslutat arbetet med FN och påbörjat ett område som handlar om kartor och kartböcker.

I NO gör vi det sista med naturen på hösten. Vi har pratat om nedbrytare och fröspridning. Eleverna är väldigt nyfikna och intresserade.

I musiken håller vi på att träna tangenternas namn på ett klaviatur. Eleverna har det i läxa till 6/11.

I hela 45h har klassen läst sedan i fredags, vilket är superbra jobbat. Läs vidare, det räcker med en liten stund (10-15min) varje dag. Jättebra att få in det som en rutin vid ex. läggdags.

Läxa vecka 43: Lyssna på valfria böcker på ILT/Polylino minst 60 min.

måndag idrott

tisdag idrott och simhall för vissa, mattediagnos för tisdagsgruppen

onsdag mattediagnos för onsdagsgruppen

torsdag engelskaläxa