Åk 1 v. 45

Ännu en vecka har gått och det har varit härligt att träffas igen efter en veckas ledighet från skolan. Det märks att alla har kommit in i våra rutiner och skolarbetet flyter på bra.

Det har varit regnigt väder den här veckan och vi vill återigen påminna om att ha ytterkläder som tål regn och att ha med ett extra ombyte av kläder utifall man blir blöt på rasterna.

Nästa vecka kommer vi att uppmärksamma barnboksveckan med temat ”Astrid Lindgren” och vi kommer att läsa och lära oss mer om hennes böcker och författarskap. Veckan kommer att avslutas med att man på fredagen får lov att klä ut sig till sin favoritkaraktär från någon av hennes böcker. Detta är frivilligt.

Svenska

I svenskan fortsätter vi arbeta med vårt läromedel Robin. Vi har arbetat med olika övningar kopplade i texten i arbetsboken och vi har övat på att skriva egna meningar i skrivboken. Vi har även fortsatt med att skriva texter i Kattalo och gjort övningar kopplat till veckans bokstav som har varit K. Veckan avslutades med att introducera det kommande arbetet med Astrid Lindgren och vi tittade på en film om Pippi.

NO

Vi har börjat lära oss om ögat och började med att prata om vad eleverna vet om ögat. Att man kan se, blinka och blunda med ögonen var några av de saker eleverna visste, men även att ögat är ett klot och att man bara kan se en liten del av ögat. Sedan tittade vi på en film där vi fick redan på hur ögat fungerar och hur det ser ut inuti. Spännande! Nästa vecka fortsätter vi med att rita ögon.

SO

I SO har vi arbetat med barnkonventionen och gjort en tankekarta över rättigheter som barn har. Kärlek, sjukvård, utbildning och fritid var några av de saker vi pratade om som barn har rätt till. Sedan pratade vi om artikel 27, barns rätt till bostad, och eleverna fick rita och skriva om sina hem.

Engelska

Vi har börjat lära oss om vanliga djur och vad de heter på engelska, detta var det många som tyckte var roligt. Sedan fick man berätta om sitt favoritdjur och lära sig vad det heter på engelska.

Matematik

Vi har fortsatt vårt nya område med geometri och de geometriska formerna. Vi har även börjat prata om mönster och vad som kännetecknar detta. Nästa vecka kommer vi fortsätta med att göra egna mönster av olika geometriska former. Vi har även introducerat en ny app som heter Magma som kompletterar vårt läromedel Singma och där eleverna kan öva ytterligare på det vi jobbat med matematikboken.

Vecka 46:

Måndag: Läsläxan

Tisdag: Idrott

Torsdag

Fredag: klä ut sig till favoritkaraktär från Astrid Lindgrens sagor (frivilligt)

Kommande aktiviteter

21/11 Studiedag

21/12 Julavslutning

8/1 Studiedag (fritids stängt)

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.