Åk 3, v.45

Nu är vi igång igen efter höstlovet.

På matematiken har vi börjat arbeta med bråk. Eleverna har bland annat gjort egna bråkremsor, spelat bråk-bingo, tittat på pizzor och skrivit bråken med siffror.

Vi har börjat öva inför lucia på musiken. 3:orna har bestämt att det blir luciatåg på morgonen den 13/12 (tid är ännu inte spikad, troligtvis 8.15). Då är ni välkomna att lyssna på dem. Mer info kommer framöver.

På engelskalektionen har vi bytt arbetsområde som kommer att handla om färger. Vi repeterar dem och lär oss också säga vilken favoritfärg man har och hur man frågor någon annan om det. Eftersom vi jobbade med detta i åk 2 repeterar vi mest och kommer bara ha temat under 2 veckor innan vi byter igen.

Klassen har lånat in boken ”50 länder på en förmiddag” av Ulf Nilsson. Den handlar om syskonen Alice och William som har i uppdrag att hitta femtio länder på en förmiddag. Vilka länder går att hitta på frukostbordet? Varifrån är deras kläder? Boken visar hur kunskap och fantasi kan skapa ett äventyr i den egna hemmiljön och hur vi utan att resa ändå kan möta hela världen. Vi kommer läsa den i smågrupper och ha boksamtal.

Nästa vecka är det barnboksveckan så redan idag fredag har vi påbörjat med att fördjupa oss i Astrid Lindgren liv och hennes bokskatt. Vi har kollat på en film om hennes liv och börjat ta reda på mer om hennes olika karaktärer/sagor. Barnen har blivit uppdelade i mindre grupper och ska på måndag få redovisa för klassen om den karaktären de har fått läsa fakta om. Man kommer också få välja en valfri karaktär som man vill skriva en egen faktatext kring. Som avslut på en härlig vecka med massa ny kunskap i ämnet får man på fredag 17/11 komma utklädd till någon av karaktär ur Astrids böcker om man vill. Tanken är inte att man ska köpa massa nya saker för just det här tillfället utan ta sådan man redan har hemma. Man kan också klä sig ”tidsenligt” från någon av böckerna om man inte vill välja någon specifik karaktär. Detta är som sagt frivilligt. I och med detta arbetsområde sträcker sig över hela veckan kommer vi att ta en ”paus” med Robin böckerna och eleverna kommer att få en annan typ av läxa som ska vara färdig måndag 20/11.

Hoppas ni får en fin helg! Hälsningar Evelina, Sandra & Johan

Vecka 46:

• Måndag: Idrott, inlämning av svenskläxa
  • Tisdag
  • Onsdag: Matteläxa i matteportal
  • Torsdag: Idrott.
  • Fredag: Om man vill får man klä ut sig till någon karaktär av Astrid Lindgren

Kommande aktiviteter:

• v.46-48 utvecklingssamtal
  • 21/11 Studiedag
  • 7/12 firar vi 70-årsjubileum och Nobeldagen
  • 13/12 Luciafirande på morgonen
  • 21/12 Julavslutning
  • 8/1 Stängningsdag fritids
  • 10/1 Skolan börjar igen

Mellan 11/3-24 och 17/5-24 har åk 3 nationella prov. Under denna period beviljas ingen ledighet.