Fritids v45

Med ny energi efter höstlovet har vi nu städat undan halloween och tankarna har redan börjat gå mot jul och allt fint vi kan skapa. Men först en liten sammanfattning om lovet

Under höstlovet har vi hunnit med massor av roligheter men även nödvändigt fix. Med hjälp av Barnen har ommålningen dragit igång igen. Det är inte färdigt än men Waw säger vi bara, Känns som ett helt nytt fritids. Ett spöke vid namn Humburg hade gjort en läskig spökrunda åt barnen i källaren. kluriga gåtor som behövdes lösas för att sedan kunna hitta till skatten. I den mörka källaren med  endast batteriljus som lös upp källargången och oväder dovt i bakgrunden gjorde källaren 100 gånger kusligare. Grillning är obligatoriskt under loven så den enda dagen det var fint väder blev det hamburgare till lunch.

V45

Vi har plockat fram våra estetiska sida under veckan och har med olika material och tekniker skapat otroligt fina konstverk. Eleverna fick nästan fria tyglar att dekorera glasburkar med glasfärg på temat vinter. Fantasin flödade och burkarna har nu fått ett nytt liv. Kanske som en ljuslycka i era hem inom kort. I höstens tema målade barnen valfria färger på löv som sedan gav ett fint avtryck på ett papper.

Den ”styrda fria” leken har genomsyrat hela denna veckan. Då detta är lite nytt för oss vuxna med även för barnen så testar vi olika sätt att genomföra det. Ett sätt vi haft denna veckan är genom stationer. Där barnen i grupper på 3-4st fått genomföra en aktivitet, när hela gruppen känt sig klara vid den har det då tillsammans fått välja en annan.

Då vi nu kommit in i kallare tider är det viktigt med ett starkt immunförsvar. Några sätt att bygga det är genom fysiskt aktivitet och utevistelse. I gympasalen har barnen denna vecka fått träna på att demokratiskt rösta fram vilka aktiviteter vi skulle genomföra.

Att lyssna på en saga eller att få lägga sig ner i ett mörkt rum medan lugn musik spelats är några av sätten vi haft avslappning på under veckan. En lugnare stund efter en dag i skolan är nyttigt för både kroppen och knoppen. Nu börjar vi även läsa ut våra kusliga böcker vi började på innan halloween och sakta börjar vi nu med vårt nya tema ”vinter/jul”.

//Fritids

Det här inlägget postades i Fritids. Bokmärk permalänken.