Åk 6 veckoinfo v. 45

Då var vi inne i den ganska intensiva perioden mellan höstlovet och jullovet, en period som till stor del präglas av muntliga nationella prov och betygssättning. Det verkar ändå som att eleverna är ganska avspända inför kommande strapatser och det är ju jättebra.

Här är något av det vi gjort i veckan:

På matten har vi avslutat bråkområdet med att undersöka kombinationen bråk och cirkeldiagram. Eleverna gjorde en egen undersökning om färgen på personalens bilar, och utifrån resultatet gjordes cirkeldiagram i excel-appen. Vi har också hunnit börja på nästa kapitel, procent och förhållanden.

På svenskan har vi framför allt jobbat med förberedelser inför nästa veckas nationella prov, och eleverna har då förberett den presentation som de ska hålla inför mig och två kamrater.

I engelskan har eleverna testat att skriva texter i exam.net, det program som vi kommer att använda på de skriftliga nationella proven. Texterna handlade om hur en god vän ska vara, och det var väldigt intressant (och lite rörande) att få ta del av deras tankar kring det ämnet. Dessutom har vi kört en ny runda hörförståelse genom att lyssna på programmet ”Newsreel easy”.

På No:n börjar vi närma oss slutet på astronomin. I veckan har vi bland annat pratat om stjärnbilder. Det blir ett prov på det här området torsdagen 30/11 och eleverna har fått ett papper med läsinstruktioner. Det hittar ni också här: Inför prov Astronomi

På tekniken har eleverna fortsatt jobba med sina små vindkraftverk, ett arbete som de kommer att avsluta nästa vecka.

Nu lite info från Sofie om hemkunskapen:

Från Hem- och konsumentkunskapen:
Jag förstod efter läxförhöret på matcirkeln och tallriksmodellen att det var ganska svårt och många delar att hålla isär, så vi tar en uppföljning och snabbrepetition av detta. Eleverna har fått ett faktablad med sammanfattning av området att läsa på till v.47 då vi gör en kahoot med sant eller falskt-frågor.

Jag lägger ut det preliminära schemat för de nationella proven, det kan naturligtvis ändras om elever är sjuka eller frånvarande av annan anledning. Som ni ser gör några elever provet två gånger, det beror enbart på att klassens antal inte är delbart med tre. De elever som dubblerar bedöms bara den första gången! Den andra gången, då de är rödmarkerade i schemat, är de enbart med för att supporta sina kamrater. Schema muntliga nationella

Vad gäller läxor så läggs de på is resten av terminen, klassen har fullt tillräckligt ändå.

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

Vecka 46 Muntliga nationella svenska.

21/11 Studiedag.

Vecka 48 Muntliga nationella engelska.

30/11 Prov astronomi

Vecka 49 Muntliga nationella matte.

7/12 Firande av Nobeldagen

21/12 Höstterminen slutar.

10/1 Vårterminen börjar.

31/1 Studiedag.

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.