Åk 2 v. 45

Hej på er!

Veckan började med att vi gjorde övningen två sanningar och en lögn om höstlovet. Det var sannerligen kluriga och fyndiga påståenden och inte helt lätt att gissa rätt.  Vi har läst och jobbat med kapitel 9 i Robinboken och arbetat med vokaler och konsonanter på olika sätt. De flesta har även hunnit rita färdigt bilderna till faktatexterna om orangutangen. Vi har gjort en liten ”orangutanghörna” med faktatexter, ”uppåtpuffar” och bilder tills Alba kommer på besök. 😉

I matten har vi repeterat inom diverse områden. Vi har tränat olika matterelaterade begrepp samt fördjupat oss i att avläsa en kalender. Det många behöver träna mer på är månadernas ordning samt vilken månad som kommer före och efter en månad.

På SO:n fortsätter vi med temat förr och nu. Veckans fokus har varit lekar och leksaker man lekte förr. Vi har jämfört leksaker förr och nu och pratat om olika material. På tekniken tog vi tillfället i akt och tillverkade en gammaldags leksakssnurra vilket många tyckte var roligt.

I NO:n pratade vi vidare om vattnets kretslopp som vi illustrerade på papperstallrikar. Dessa ska användas som stöd när eleverna berättar om kretsloppet nästa vecka.

Nästa vecka infaller barnboksveckan och vi kommer arbeta med temat Astrid Lindgren och hennes barnbokskaraktärer på många olika sätt. På fredagen får den som vill, komma utklädd till någon karaktär från Astrid Lindgrens böcker.

På måndag börjar en ny elev i vår klass och alla ser mycket fram emot det!

Läxor

Till nu på tisdag v.46  har eleverna den vanliga läsläxan + skrivläxan i Robinboken, kapitel 9.

Till onsdagen v.47 ska eleverna välja ett gosedjur hemma som de ska framföra en muntlig presentation om. De behöver förbereda presentationen hemma och jag har skickat med två olika tankekartor som de kan ha som stöd vid berättandet. De får välja om de vill använda den med stödfrågor eller utan. Vi har gått igenom i skolan hur man gör, vad stödord innebär samt vad som förväntas av eleverna. De flesta är riktigt taggade inför den här läxan! 😊 Har man inget gosedjur får man ta med en annan leksak eller grej men jag vill gärna veta om det innan. De har fått papper med hem med mer information.

Till tisdagen v. 48  har eleverna två läxor:
Läsläxa: Robinboken + skrivläxa kapitel 10.
So-läxa: Intervjua en äldre släkting, granne eller vän om hur det var att vara barn för ett antal år sen. Se mer information på läx-pappret som de har fått med hem.

Jag önskar er föräldrars hjälp att göra det möjligt för eleverna att kunna genomföra intervjun med någon ni känner. Uppmuntra ert barn att göra läxan i god tid då de även har läsläxa den veckan.

Tack för hjälpen! 😊

Hoppas ni får en skön helg trots regnrusket!

V.46

*Idrott, ta med handduk och ombyte
*Läsläxa kapitel 9 i Robinboken + skrivläxa i lilla läxboken. (onsdag v.47 muntlig presentation)
*Komma utklädd till någon karaktär av Astrid Lindgren om man vill.

Kommande aktiviteter:

21/11 Studiedag