Åk 6 veckoinfo v. 46

Veckan som gått har till stor del präglats av de muntliga nationella proven i svenska. Dessa är uppdelade i två delar, ett föredrag och ett samtal. I skrivande stund har jag bedömt föredragen och till min stora glädje ligger alla eleverna på en godkänd nivå i det momentet. Vi har tränat mycket på det här och det har uppenbarligen gett resultat.

Här är något av det andra vi har gjort i veckan:

På matten har vi jobbat mycket med procent och bland annat räknat på reapriser samt pratat ränta på lån. Vi har tittat på bankräntor och jämfört med andra möjligheter att låna pengar och konstaterat att det är en riktigt dålig idé att ta sms-lån.

I svenskan har vi jobbat mycket med läsförståelse och pratat om idiomatiska uttryck, alltså uttryck av typen ”nu ska det bli andra bullar” eller ”kasta ett getöga på något”. Med Annika har eleverna arbetat med argumenterande texter.

I engelskan har vi tittat på bloggar, vi har pratat om London och jobbat en hel del med hörförståelse.

På No:n har vi startat upp ett nytt område, nämligen ”Kraft och rörelse”. Den här veckan jobbade vi framför allt med med begreppen jämvikt och tyngdpunkt och vi gjorde även en del laborationer i samband med det.

På tekniken har eleverna avslutat arbetet med sina vindkraftverk och nästa vecka är det dags att redovisa hur man har tänkt när det gäller teknik- och materialval.

Nu lite info Annika om SO:n:

På måndag börjar vi att arbeta med stormaktstiden på so;n. Eleverna kommer att ha läsläxa i historiaboken. Läxan är att de ska läsa igenom sidorna så att de har förförståelse när de kommer till skolan. Första veckan läser vi texten i skolan så den första läxan blir till 29/11. De ska då ha läst s 70-83. Övriga läxor är till den 6/12 – läsa s 84-101 och till den 13/12 att läsa s 102-109.

Veckan som kommer är det studiedag på tisdag.

Slutligen hoppas jag att alla har sett mailet om att sexorna är lediga fredagen 8/12 som kompensation för deras storartade insats i samband med att vi hade öppet hus och 70-årsfirande på skolan.

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

21/11 Studiedag.

Vecka 48 Muntliga nationella engelska.

30/11 Prov astronomi

Vecka 49 Muntliga nationella matte.

7/12 Firande av Nobeldagen

8/12 Sexorna lediga

21/12 Höstterminen slutar.

10/1 Vårterminen börjar.

31/1 Studiedag.

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.