åk 5, v 46

Vi har nu avslutat matteområdet bråk och jag märker att eleverna lärt sig jättemycket. Det som de tyckte var näst intill omöjligt i början av arbetsområdet flyter nu på ganska bra. Nästa område i matte är procent.

Denna vecka har vi uppmärksammat barnboksveckan genom att eleverna har fått göra väggtidningar om Thomas Halling. Vi har den senaste tiden högläst två av hans böcker och eleverna tycker verkligen om dem (förutom sluten).

På måndag börjar vi att arbeta med stormaktstiden på so;n. Eleverna kommer att ha läsläxa i historiaboken. Läxan är att de ska läsa igenom sidorna så att de har förförståelse när de kommer till skolan. Första veckan läser vi texten i skolan så den första läxan blir till 29/11. De ska då ha läst s 70-83. Övriga läxor är till den 6/12 – läsa s 84-101 och till den 13/12 att läsa s 102-109.

Från Janne:

Just nu, och fram till jullovet, har jag ganska mycket att göra med både nationella prov och betygssättning i åk 6. Därför pausar vi engelskaläxan resten av terminen. Mitt förslag är att eleverna lånar några av våra engelskspråkiga böcker som vi har på 4-6 och lägger lite tid på dem i stället. De finns i olika svårighetsgrader som ska passa alla. Mvh Janne

Nästa vecka drar vi igång med utvecklingssamtalen. Innan samtalet vill jag att ni går in och läser omdömena samt att ni skriver en kommentar om ni har någon fråga om ett ämne som jag inte undervisar i. När det är dags för samtal ses vi utanför klassrummet så hittar vi någonstans att sitta.

Trevlig helg!

Måndag; Läsläxa egen bok

Tisdag; Studiedag

Onsdag; Idrott

Torsdag; Koll Sydeuropa

Fredag;

Kommande aktiviteter;

27/11 Omprov Europa

30/11 Prov astronomi

7/12 Fira Nobeldagen

21/12 Julavslutning

Det här inlägget postades i Åk 5, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.