Förskoleklass v 45

Härligt att träffas igen efter en veckas lov.

Vi började i gympasalen och hade Tabatas som uppvärmning. Lite svårt för en del att få med kroppen på t ex saxhopp eller där man ska ta fram höger ben och vänster arm samtidigt. Vi kommer jobba vidare på detta. Sedan hade vi stationer där en tärning bestämde vad man skulle göra. Alla var aktiva och det var mycket rörelseglädje.

Veckans bokstav har varit Aa. Vi har tränat att skriva a i våra bokstavsböcker och även på skolplus på Ipaden. Vi har samlat ord som börjar på a och även tagit våra foto på saker som innehåller a. Fråga gärna ert barn om de kan komma på fler saker som börjar på a eller innehåller a.

Vi har arbetat vidare med sammansatta ord, detta är alltid lika spännande att se vad det kan bli för ord till slut.

Vi har arbetat kooperativt med att förbereda för läsning. Två och två har de fått analysera en bild, hitta vad som finns och vad som fattas. Det blev många härliga diskussioner kring bilden på Pettson och Findus.

I matten har vi arbetat med området som heter Lika många.

Vi har haft musik och genom omröstning bestämt vilka sånger vi ska sjunga på Lucia. Ni kommer få en inbjudan kring detta när det närmar sig men vi kan redan nu säga att vi firar lucia den 13 december på morgonen och alla som vill är välkomna att titta på när tvåorna och treorna lussar. F-klass kommer bidra med två sånger.

På måndag hälsar vi en ny elev välkommen till klassen.

Nästa vecka är Barnboksveckan och vi kommer arbeta med Astrid Lindgren.                       På fredagen får alla som vill klä ut sig till någon hennes figurer om man vill!

Så här sammanfattade barnen själva sin vecka:

Matte, lika många

Kahoot på superhjältebok

Gympa, Springa, studsa, sidhopp, klättra, skjuta mål och hoppa jämfota.

Stationer, matte.

Tränat och valt sånger till Lucia.

Sammansatta ord.

Alfabetet Aa

Läst bilder

Nu är vår personalparkering klar och det finns gott om plats för er föräldrar att parkera på grusplanen. Det betyder att ni nu inte ska parkera i rondellen när ni hämtar och lämnar era barn. Inom kort kommer det även ett övergångsställe till grusplanen som man ska använda. Detta gör att det blir säkrare för era barn när de ska hämtas och lämnas.

Den 21 november är det studiedag.

Ha en härlig helg

Cissi, Ann och Sofie

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.