Åk 2, v.46

Under veckan har vi uppmärksammat barnboksveckan med störst fokus på Astrid Lindgren och hennes berättelser och karaktärer som genomsyrat flera olika ämnen. Vi började temat med en film och att skriva några faktameningar om Astrids liv. Vi har bläddrat och läst i många olika böcker, lyssnat på ljudböcker och sagostunder samt tittat på ett par kortare filmer. Eleverna har i par fått fördjupa sig i en karaktär genom att läsa en text och sammanfatta den med hjälp av en tankekarta. Slutligen presenterade de sin karaktär för resten av klassen. Det var en bra förberedelse inför den kommande muntliga läxan och vi pratade om vad som är viktigt att tänka på när man håller en presentation samt som åskådare. Vi kommer att fortsätta lite på temat även nästa vecka eftersom det finns så mycket lärorikt och intressant man kan koppla till det här området.

På bilden använde eleverna olika tekniker och målade ”bokhögar” som slutligen toppades med en valfri Astrid-karaktär.

I matematiken har vi arbetat med området jämföra och mäta massa. Vi har pratat om olika typer av vågar, begrepp såsom tyngre än, lättare än och jämvikt. Eleverna har arbetat praktiskt genom att uppskatta vikt, väga och jämföra olika föremål. Vi har pratat om enheterna ton, kg, hg och gram. Detta arbetsområde fortsätter även nästa vecka.

På NO:n berättade eleverna för varandra om vattnets kretslopp med hjälp av kretslopps-tallrikarna vi gjorde förra veckan. Eleverna fick även genomföra en liten kunskapskoll för att visa sina kunskaper, både skriftligt och genom en Kahoot.

En hälsning från Evelina:
På onsdagsmorgonen den 13/12 kommer åk 2-3 gå luciatåg i idrottshallen. Då är alla välkomna att titta (mer info kommer). Därför tränar vi nu intensivt på luciasånger på musiken. Till torsdag 23/11 får eleverna gärna lyssnat på ”Lucia, så skynda dig på” några gånger hemma.

Trevlig helg!

V.47

Måndag:
Tisdag:
Studiedag, fritids är öppet
Onsdag:
*Läxa, muntlig presentation av ett gosedjur. (V.48 tisdag: Läsläxa kapitel 10 och SO-läxa intervju)
Torsdag: Träna på ”Lucia, så skynda dig på”  till musiken
Fredag: