Förskoleklass v 46

Nu har ytterligare en vecka gått och vi närmar oss december med stormsteg.

Vi har fått en ny kompis i klassen som började i måndags. På gymnastiken hade vi stationer. Vi gick på bommen, hängde i lianerna, gjorde kullerbyttor, hoppade sidohopp, tränade med rock ringar. I klassrummet arbetade vi med bokstaven Mm på olika sätt.

Det har varit barnboksvecka och vi har pratat om Astrid Lindgren och alla hennes böcker. Vi har tittat på olika filmer och sjungit många av sångerna som finns i filmerna. Vi har samarbetat kring ett stort collage med Pippi på.

Onsdagen ägnade vi åt att klura ut alla Pippis namn med hjälp av siffror och bokstäver. Barnen klippte och samarbetade kring att lösa ett Pippi sudoko.

I går torsdag jobbade vi med matematik.  Lekte sten, sax, påse. och målade färdigt vårt collage. Ute var det plaskigt då det snöade men barnen hade kul på rasten.

Idag har vi avslutat vårt tema kring Astrid Lindgren. Vi spelade spel, målade, var sakletare på fritids, hittade guldpengar och till sist lekte vi dansstopp. Efter allt detta var det dags för fri lek och lunch. Så roligt att många ville klä ut sig och vara en av Astrids figurer för en dag och Ann var Emil, Sofie var Ronja och Cissi var Pippi.-)

Vill passa på att uppmana er föräldrar att fortsätta märka era barns kläder. Speciellt strumpor och vantar då det ligger så många som ingen känns vid. Tänk även på regnkläder och stövlar så barnen inte blir blöta då de är ute varje dag.

Nästa vecka har vi samtal med er föräldrar. Det blir roligt att träffa er.

Tisdagen den 21 november är det studiedag.

Ha en skön helg!

Ann  Cissi  Sofie

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.