Åk 3, v.46

Hej allesammans!

Eleverna har med stor förtjusning och med genuint intresse lärt sig mer om Astrid Lindgren och hennes fantastiska sagor under veckan, då vi har firat barnboksveckan på olika sätt. I svenskan har vi bland annat skrivit en sammanfattning av en saga tillsammans med en kompis för att sedan presentera det muntligt för klassen. På det sättet fyllde vi på vår kunskapsbank gällande karaktärer och berättelser som hon har hittat på. Vi har också fått välja en valfri karaktär att skriva en egen faktatext om. Vi gjorde först en tankekarta med stödord om tex hur gammal karaktären var, vart hen bor, dess utseende och så vidare. Sedan fick man renskriva sina meningar med hjälp utav Ipaden, färglägga en bild på hen och sätta ihop allt detta på ett färgat papper. Nu pryds vår korridor av härliga kollage.

Idag möttes vi av många olika figurer från sagornas värld och alla var så otroligt fina. När man blickade ut över klassrummet blev man gladare än vanligt och det kändes som eleverna också blev det och uppskattade att man hade fått chansen att klä ut sig om man ville. I våra utstyrslar gjorde vi en kooperativ övning i grupper där man skulle para ihop rätt karaktär med ett påstående. Var man osäker kunde man välja att bli detektiv och fråga någon annan grupp om hjälp. Roligt och givande på samma gång tyckte eleverna. Vi har även tittat på 2 korta filmer om två ganska okända sagor av Astrid Lindgren som heter ”Hoppa högst” och ”Gull-Pian” så fråga gärna ert barn om vad de handlade om.

Även teknik och bild gick i Astrid Lindgrens tecken. På tekniken fick eleverna göra den kooperativa övningen karusellen och titta på olika bilder från Astrids barnböcker. I bilderna skulle de hitta teknik och skriva ner på ett papper. När det var dags för bild fick eleverna lyssna på boken ”Tomten är vaken” av Astrid Lindgren och Kitty Crowther. När eleverna fått höra berättelsen skulle de rita ner en inre bild de fick. Dessa bilder satte vi sen i ordning utifrån hur berättelsen utspelade sig.

På matematiken har vi fortsatt arbeta med bråk. Eleverna har tränat på att storleksordna bråk på tallinjen 0-1 och addera/subtrahera bråk.

Trevlig helg//Sandra, Evelina och Johan

Vecka 47:

• Måndag: Idrott, inlämning av svenskläxa (stencil om Astrid Lindgren)
  • Tisdag
  • Onsdag: Matteläxa i matteportal
  • Torsdag: Idrott.
  • Fredag:

Kommande aktiviteter:

• v.47-48 utvecklingssamtal
  • 21/11 Studiedag
  • 7/12 firar vi 70-årsjubileum och Nobeldagen
  • 13/12 Luciafirande på morgonen
  • 21/12 Julavslutning
  • 8/1 Stängningsdag fritids
  • 10/1 Skolan börjar igen

Mellan 11/3-24 och 17/5-24 har åk 3 nationella prov. Under denna period beviljas ingen ledighet.