Åk 2, v.47

Hej på er!

Dagarna och veckorna flyger fram och nu är det inte så långt kvar av höstterminen.

I svenskan har vi arbetat med Robinkapitlet ”I simhallen”. Eleverna har läst en faktatext om simning och tränat läsförståelse. De har även enskilt skrivit en text i form av en gåta om en Astrid Lindgrenkaraktär. I onsdags fylldes klassrummet av glada barn och mysiga gosedjur. Alla hade gjort läxan och förberett sig väldigt bra. Det var så roligt att lyssna på deras presentationer som de alla gjorde så bra!! 🙂 Tack till er föräldrar som stöttat med eventuella förberedelserna hemma.

I matematiken har vi fortsatt arbetsområdet mäta massa och enheter. Eleverna har även denna vecka uppskattat och vägt olika föremål på både analog och digital våg. De har sorterat bilder på föremål till en rimlig enhet samt arbetat i mattehäfte. Tillsammans med Sandra på måndagar fortsätter de bland annat med att träna på positionssystemet genom spel och laborativa övningar.

No:n bestod av en undersökning om vilka föremål som flyter respektive sjunker i vatten.

Under engelskapasset fokuserade vi på att läsa och skriva/stava färgerna.

Hoppas ni får en skön helg och passar på att njuta av det fina vinterlandskapet så länge det varar.

V.48
Tisdag:
*Läsläxa kapitel 10 och lilla läxboken (V.49 Läsläxa kap. 11)
*So-läxa intervju
*Idrott

Kommande aktiviteter:

7/12 Vi firar 70-årsjubileum och Nobeldagen på skolan
13/12 Luciafirande på morgonen (se mer information på separat blogginlägg)
21/12 Julavslutning
8/1 Stängningsdag fritids