Åk 3, vecka 47

Hej allesammans!

På matematiken har vi fortsatt arbeta med bråk och avslutat det för denna omgång. Eleverna har tränat på att storleksordna bråk på tallinjen 0-1 genom att sätta ut magnetiska pizzabitar på tavlan. De har även tränat addition, subtraktion och problemlösning med bråk.

Under svenskan har vi repeterat vad vi har jobbat med under några veckors tid och sammanfattat det muntligt för att sedan ha ett litet ”avstämningstest” för att se vad som har befästs hos eleverna och vad vi behöver fortsätta jobba mer med. Saker vi har pratat om är tex substantiv (konkreta och abstrakta),  verb (hur man böjer dem i presens och preteritum), att det finns olika texttyper (beskrivande, återberättande, jämförande, berättande), nyckelord och hur man skriver en tankekarta. Resultat för just ert barn kommer att läggas på IST lärande under nästa vecka.

På vår engelskalektion hade vi förmånen att få besök av en IKT pedagog som presenterade något som heter Läsframsteg för oss. Eleverna fick med hjälp utav sin Ipad klicka sig in via teams/uppgifter för att sedan testa hur det här upplägget går till. Vi ska jobba med detta i skolan även under nästa vecka och sedan är tanken att eleverna ibland kommer att få vissa läxor/uppgifter där. Mer information kommer längre fram, gällande hur ni som vårdnadshavare kan hjälpa dem logga in osv.

Trevlig helg//Sandra, Evelina och Johan

Vecka 48:

• Måndag: Idrott, inlämning av svenskläxa
  • Tisdag
  • Onsdag: Matteläxa i matteportal
  • Torsdag: Idrott.
  • Fredag:

Kommande aktiviteter:

• v.47-48 utvecklingssamtal
  • 7/12 firar vi 70-årsjubileum och Nobeldagen
  • 13/12 Luciafirande på morgonen
  • 21/12 Julavslutning
  • 8/1 Stängningsdag fritids
  • 10/1 Skolan börjar igen

Mellan 11/3-24 och 17/5-24 har åk 3 nationella prov. Under denna period beviljas ingen ledighet.