åk 4 vecka 47

Hej

Här kommer en sammanfattning av vecka 47.

I svenskan har vi jobbat med instruerande text. Vi har tränat både gemensamt, individuellt och i par med att skriva en instruktion. Vi avslutade med att i par skriva en instruktion om hur man bygger ett sandslott till barn som går i förskolan. För att se om våra instruktioner är tydliga har vi nu skickat ut dem till personal i förskolan, som i sin tur utser några testpiloter som får prova att följa instruktionerna och bygga ett sandslott. Vi hoppas vi får lite feedback.

I matematiken har vi jobbat med negativa tal, vilket var lite knepigt. De har ju under sin tidigare skolgång fått höra att 9-15 inte går att räkna ut och så säger jag att det visst det går. 9-15=-6. Vi har testat att göra uträkningar med negativa tal. tex. -4-4-4=-12 och -10+20=10

I NO har vi denna vecka gjort en undersökning och tagit reda på vilka ämnen/råvaror som leder värme eller isolerar den. Fråga gärna vilken som ledde värme bäst: metall, trä eller plast.

I SO har vi fortsatt att jobba med grupparbete om Sveriges naturtyper. Grupperna är nu klara med sina arbeten och nu ska de få lära oss andra om vilka produkter vi får av de olika naturtillgångarna.

I går var vi på besök på stora biblioteket, vilket var en givande stund. Vi blev indelade i olika grupper och skulle lösa olika problem. Vi fick samtidigt bekanta oss med böckerna och många blev sugna på att låna. Ett tips till er föräldrar är att ta med er hela familjen och köra dit. Dessa elever är så otroligt läsintresserade och de var helt lyriska över att få tillgång till så många böcker.

Nu går vi in i sista veckan med läsutmaningen. Denna vecka slog klassen rekord. hela 52 timmar har de läst! Vi är nu uppe i strax över 400 timmar totalt sedan den 15/9. Nu kör vi sista rycket fram till den 1/12.

Från Janne

Jag är inte helt nöjd med inlämningsfrekvensen av engelskaläxan. Det har varit si och så med det några veckor men den här veckan sattes ett nytt bottenrekord då sju elever (i princip halva klassen) inte hade lämnat in sina läxor.

Den svåraste delen att få grepp om i engelskan är skrivdelen eftersom den skrivna engelskan och den talade är så extremt olika. Därför är det här en viktig läxa. Bland de elever i klassen som regelbundet gör läxan och lämnar in sina reflektioner över boken de läst så märker jag en tydlig progression i deras sätt att uttrycka sig skriftligt. Därför vill jag verkligen understryka att det här är en läxa med ett syfte!

Jag vill alltså vädja till er vårdnadshavare att ni försäkrar er om att ert barn har lämnat in läxan innan de går och lägger sig på torsdagskvällen.

Mvh Janne och Maria

Nästa vecka ser ut såhär:

måndag- idrott

tisdag- idrott ( för vissa simhall) mattediagnos för tisdagsgruppen

onsdag- mattediagnos för onsdagsgruppen

torsdag- engelska läxa

fredag- sista dagen på läsutmaningen