Förskoleklass v 47

Det har varit en härlig men intensiv vecka. En del av er föräldrar har vi fått träffa i samtal. Jättetrevligt tycker vi.

Vi startade veckan som vanligt med gymnastik. Vi värmde upp med lite rörelser ungefär som i leken följa John. Efter det tränade vi koncentration och koordination i en stafett. Det gällde att hålla koll på både boll och ben. Vi hann också med att leka Under hökens vingar med siffrorna 0-5. Inne i klassrummet arbetade vi med veckans bokstav som är Ss. Vi arbetade i programmet skolplus på Ipaden och skrev sedan i våra bokstavshäfte.

Onsdagen ägnade vi åt matematik. Vi arbetade i ett häfte som handlade om siffrorna 4,5,6. Vid frukten tittade vi på filmen Nils Karlsson pyssling. Den är lite läskig med råttan Tjofsan. På musiken sjöng och tränade vi på sångerna som vi ska framföra på Lucia firandet.

Varje dag pratar vi kring dagens datum. Detta gör att vi en liten stund var dag tränar på veckodagarna, månaderna, årstiderna, vilket år det är, skriver bokstäver och siffrorna. Igår tränade vi också på första och sista ljudet i ett ord. Vi lekte en lek där man gissar ljudet i mitten för att det ska bli ett ord. Efter rasten var det stationer på schemat. Plusplus, mattehäfte och ett kortspel.

Idag kom det lite snö. Barnen jublade! Vi skrev dagens datum på våra white boards. Vi ritade och skrev saker på Ss. Spelade Spel ett på Ipads. Vi avslutade Nils Karlsson Pyssling filmen som fick ett bra slut som tur är. Vi summerade veckan tillsammans och därefter letade vi saker på olika bokstäver inne på fritids.

Hoppas ni alla får en underbar helg! Ta det lugnt i trafiken om ni ska ut och köra!

Ann  Cissi  Sofie

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.