Årskurs 1 vecka 47

Vi har haft ganska många elever som varit krassliga den här veckan. Vi hoppas att alla kryar på sig under helgen och kommer tillbaka friska och pigga nästa vecka. Eva kommer vara sjukskriven i cirka fyra veckor framöver. Therese kommer, tillsammans med en vikarie, ta hand om Evas grupp. Om ni har frågor och behöver komma i kontakt med oss under Evas sjukfrånvaro, så kan ni mejla till klas.henriksson@almhult.se. Oavsett vilken grupp ert barn tillhör kommer vi att återkoppla tillsammans. Vi hoppas att alla får en trevlig helg, och nedan följer exempel på vad vi har jobbat med under veckan.

**Svenska:**

Den här veckan har klassen börjat arbeta med att lära sig strukturen för att skriva en berättande text. Vi använder oss av en stödmall som utgår från HUVUDPERSONER, MILJÖ, VAD DE TYCKER OM, HÄNDELSE/PROBLEM, LÖSNING och AVSLUT. Några elever klarar av att skriva längre meningar och texter, medan andra elever skriver ord eller kortare meningar. Oavsett var eleven befinner sig i sitt skrivande är uppgiften utformad så att alla kan göra den utifrån sin förmåga. Alla elever är delaktiga, och det är en stor glädje att se!

**Matematik:**

I matematiken har vi startat ett nytt kapitel med talområdet 0–20. Eleverna fortsätter att arbeta med addition och subtraktion, mönster och enklare problemlösning. Nästa vecka kommer eleverna börja med en matematikläxa som kommer att innehålla blandade tal med addition/subtraktion. Läxan kommer vara från tisdag till måndag, precis som läsläxan.

**SO (Samhällskunskap):**

Den här veckan har vi avslutat temat ”Förr och nu” och arbetet med barnkonventionen. Nästa vecka går vi vidare med geografi, där vi kommer lära oss om vår närmiljö, Småland och Sverige.

**NO (Naturkunskap):**

I kommande vecka avslutas temat ”Kroppen” för den här gången, och vi går sedan vidare med temat ”Rymden”. Vi kommer att fortsätta att utforska kroppen både i årskurs 2 och 3, och för varje år lägger vi till mer innehåll och lite svårare uppgifter.

Med vänliga hälsningar,

Klas, Therese och en sjukriven Eva!

Nästa vecka

• Måndag: Lämna in läsläxan
  • Tisdag: Idrott, ny läxa kommer hem (svenska & matematik)
  • Onsdag:
  • Torsdag: