Åk 6 veckoinfo v. 47

Den här veckan har vi tjuvstartat med de muntliga nationella proven i engelska, och det verkar som att de elever som har gjort dem tyckte att det var ett ganska roligt upplägg på provet. Just engelskan är lite annorlunda än de andra proven eftersom det i princip är uppbyggt som ett avslappnat samtal om olika företeelser, utan några egentliga ramar.

Det muntliga provet i svenska är nu färdigbedömt (alltså även samtalsdelen) och jag kan, till min stora glädje, konstatera att hela klassen blev godkänd på provets båda delar. Jättekul! I slutet av terminen kommer jag att ha ett betygssamtal med varje elev, och då kommer man även att få veta exakt hur det gick på samtliga muntliga prov.

Här är något av det andra vi har gjort i veckan:

På matten har vi börjat arbeta med lägesmått (medelvärde, median och typvärde) och det verkar som att det mesta inom det området har eleverna redan koll på eftersom vi arbetade med det i femman.

I svenskan har vi bland annat arbetat med formellt och informellt språk och skillnaden mellan dem.

I engelskan har eleverna gjort en ”treasure hunt” där post-itlappar sattes upp över hela skolan med instruktioner på engelska om hur man skulle leta vidare. Kamraterna fick sedan försöka följa spåret och i slutet låg skatten, det vill säga klubbor sponsrade av Herrgårdstoppen.

På No:n har vi fortsatt med ”Kraft och rörelse” och påbörjat en laboration där eleverna ska försöka få en träbit att glida så långt som möjligt genom att maximera gravitationen och minimera friktionen.

På tekniken har eleverna redovisat sina arbeten med ”vindkraftverken” och vi har dessutom testat dem. Detta gjorde vi i torsdags och det passade ypperligt eftersom det blåste halv storm då :). Nu börjar vi med nästa område, nämligen ”Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning” för att citera LGR 22.

Nu lite info från Annika om SO:n:

På so:n jobbar vi med stormaktstiden. Vi har tittat på filmer, haft genomgång och olika övningar för att befästa kunskapen. Vi kommer inte ha något prov på detta område men elevernas kunskaper bedöms efterhand. Det är viktigt att eleverna hänger med och tar ansvar om de är frånvarande. Om man är frånvarande en onsdag behöver man kolla på genomgången som jag hållit. Den finns att hitta på Teams under filer och kursmaterial. Eleverna har läxa att läsa s 70-83 i historiaboken.

Veckan som kommer är den sista för kakförsäljningen, fredag 1/12 kommer jag att lägga beställningen hos kakservice.

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

Vecka 48 Muntliga nationella engelska.

30/11 Prov astronomi

Vecka 49 Muntliga nationella matte.

7/12 Firande av Nobeldagen

8/12 Sexorna lediga

21/12 Höstterminen slutar.

10/1 Vårterminen börjar.

31/1 Studiedag.

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.