Åk 6 veckoinfo v. 48

Hoppas att ni har det bra i den tidiga vintern! Det är ju roligt att det är ljusare ute och barnen är glada, man får försöka glädja sig åt sådana saker och försöka glömma att pelletsförrådet försvinner i lite snabbare takt än vad man har planerat 🙂

Den här veckan har jag lagt beställningen på kakorna, och jag hör av mig via mail när de levererats. Jag sätter en tid när ni kan hämta era lådor på skolan, kan ni inte då så löser vi det på ett eller annat sätt.

Klassen har börjat diskutera vad klasskassan ska användas till, och det verkar som att Liseberg till försommaren står absolut högst på önskelistan. Inte mig emot, men skulle detta bestämmas så lär jag behöva hjälp av er föräldrar att arrangera det eftersom Liseberg är lite utanför min Comfort Zone. Jag har faktiskt inte varit där sedan 2012, och då var det enbart för att titta på Alice Cooper i Lisebergshallen…

Vi har hunnit med några lektioner också under veckan som har gått:

På matten har vi fortsatt arbeta med lägesmått (medelvärde, median och typvärde) och med olika typer av diagram. Dessa har vi skapat i Excel och eleverna verkar tycka att det är ganska kul att arbeta med detta fantastiska program.

I svenskan har vi jobbar med nordiska språk vilket har resulterat i många skratt när eleverna till exempel har försökt prata danska. Nilla sammanfattade det med orden: ”Det är bara att försöka prata och spotta samtidigt”… 🙂

I engelskan har vi spelat teater och arbetat med läs- och hörförståelse.

På No:n har vi fortsatt med ”Kraft och rörelse” och pratat friktion och gravitation. Dessutom har vi satt upp vår modell av solsystemet. Solen, i form av en liten boll, sitter på det nordvästra hörnet av gymnastiksalen och sedan kommer planeterna på skalenligt avstånd. Neptunus är ända borta vid Ryforsgårdens parkering.

Vi har också haft prov på Astronomiområdet och ingen i klassen låg lägre än D på provbetyget. Fantastiskt roligt!

Teknik hann vi inte med under veckan, vi kör lite extra hårt med det nästa vecka i stället.

Nu lite kort info från Evelina om musiken:

I Teams finns en uppgift som heter Kamratrespons och utvärdering. Den ska vara klar till 5/12.

Häromdagen lades ett blogginlägg ut om vad som gäller avslutningsdagen 21/12. Jag kör infon här med för säkerhets skull:

Hej allesammans!

På julavslutningen torsdagen 21/12 slutar skolan kl.9.50 och bussarna går hem kl.10.00.

Vi vill att alla vårdnadshavare meddelar respektive mentor om ert/era barn ska åka med bussen, stanna kvar på fritids eller blir hämtade kl.10.

Detta vill vi att ni meddelar oss senast 12/12 via mail.

OBS! Ska ert barn vara på fritids måste ni gå in och ändra schemat för 21/12 så att det står från kl.10

Den kommande veckan är det dags för de sista muntliga nationella proven, nämligen de i matematik. Dessutom firar vi Nobeldagen på torsdag och på fredagen är ju, som tidigare sagts, sexorna lediga som kompensation för sin insats när vi hade öppet hus.

Slutligen, och kanske viktigast av allt: 5/12 kl.18 anordnar föräldraföreningen ”Hur många tomtar finns det i skogen” vid skolan. Info hittar ni här

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

Vecka 49 Muntliga nationella matte.

5/12 ”Hur många tomtar finns det i skogen?”

7/12 Firande av Nobeldagen

8/12 Sexorna lediga

21/12 Höstterminen slutar.

10/1 Vårterminen börjar.

31/1 Studiedag.

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.