åk 4 vecka 49

Denna vecka gick ju sannerligen fortare än vanligt. Jag ( Maria låg hemma sjuk måndag-tisdag och allt det som var planerat fick omorganiseras. Manuela m.fl stöttade upp och klassen skötte sig fint.

I onsdags hade vi en fantastisk utedag i en vintervit natur tillsammans med naturpedagogerna Jenny, Alfred och Hugo. Vi fick spana på fåglar med kikare, lära oss att sätta upp trangiakök och tält samt baka bröd över öppen eld och lära oss om biologisk mångfald. Visste ni att tornsvalan kan sova samtidigt som den flyger? Det och mycket annat om djur och natur fick vi lära oss. Vi grillade korv och marshmallows och sedan blev det en hel del pulkaåkning. Det osade om oss när vi kom tillbaka och jag tycker att det fortfarande luktar rök i klassrummet, fast att vi inte ens var här ;), men trevligt hade vi.

Igår hade vi ännu en fantastisk dag, då vi firade Nobeldagen och Ryfors skola 70 år. Vi började dagen i gympasalen där duktiga elever hade dansuppvisning och efter att rektorn pratat lite var det författarbesök och alla barnen fick en egen signerad bok med sig hem. Lite olika aktiviteter innan middagen och sedan var det finmiddag i matsalen. Alla barnen skötte som exemplariskt och de hade en riktigt god och trevlig middag, tagna av stundens stämning.

I dag har vi jobbat med programmering på mattelektionen. Vi jobbade i 4 olika grupper på 4 olika stationer. Vi har använt beebots och bluebots, räknat med programmering i boken och försökt få roboten att plocka upp mynt på Skolplus, vilket var riktigt klurigt.

Nästa vecka ser ut såhär:

måndag: idrott

tisdag: idrott ( simhall för vissa) mattediagnos för tisdagsgruppen

onsdag: LUCIA mattediagnos för onsdagsgruppen

torsdag:

fredag:

Glömt inte att meddela mig via mail om vart ditt barn ska på skolavslutningen. 5 st har meddelat mig, så 10st  kvar 🙂

Hälsningar Maria