Förskoleklassen v 49

Vilken härlig vintervecka vi haft. Det blir så ljust och fint med all snö. Man får dock ta det lugnt i trafiken.

Vår gymnastik denna veckan innehöll leken godistrollet som uppvärmning. Därefter spelade vi minutboll. Barnen är aktiva och tycker att det är kul. I klassrummet var det som det brukar dax för bokstavsarbete och denna veckans bokstav har varit Nn. Lilla n är inte helt lätt att skriva.

Då det var dax för Nobelfest denna veckan har vi under tisdag och onsdag arbetat med olika uppfinningar såsom glasögon, tandborsten, suddgummit och visselpipan. Vi har tittat på olika filmer som heter Mitt liv som grej. Barnen har även tillverkat glasögon av piprensare. De har ritat och skrivit om sin drömtandborste. De har även tillsammans med en kompis hittat på en egen uppfinning. Det blev väldigt många bra och användbara saker.

Torsdag var dagen då Nobelfesten och även vår skolas 70-årsfest gått av stapeln. Två av barnen i f-klass dansade för oss. Därefter fick vi en inblick i hur det går till att skriva en bok av vår egen författare på skolan. Maria arbetar som lärare här och har även skrivit barnboken som barnen fått i present med sig hem. Därefter bjöds barnen på glass. Efter rasten delades alla barn i 7 grupper. De gick runt i alla klassers klassrum och fick där arbeta tillsammans med lite olika saker.

Förskoleklassen åt sin Nobel middag i klassrummet där vi dukat flott. När de kom in tilldelades de en medalj för sin fina insats denna veckan och för sina uppfinningar. Barnen fick förrätt, huvudrätt och efterrätt. De blev serverade vid bordet av oss vuxna. Ni har fantastiska barn och vi fick en sådan högtidlig lunch som vi avslutade som sig bör enligt nobelmiddagar med lite dans.

Idag fredag har vi tränat våra sånger i musikrummet med Evelina. Barnen är sååå duktiga. Resten av dagen ägnade vi åt matematik och former. Inte helt lätt att hålla reda på vad som är kvadrat, rektangel, triangel etc. Vi hann även med att summera veckan som varit.

Nästa vecka är det Lucia på onsdagen. Dit är ni alla välkomna.( Se separat tidigare inlägg) F-klassen ska ha en mössa och halsduk på sig när de sjunger, vilket de flesta redan har på plats. Alltså inget extra ni behöver fixa med.

Hoppas ni alla får en underbar helg!

Ann  Sofie

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.