Åk 2, v.49

Under veckan har det varit extra stor aktivitet ute på rasterna där det har åkts skridskor och stjärtlapp för fullt! Härligt!

I svenskan har vi arbetat med att sortera ord i alfabetisk ordning. Vi har pratat om olika typer av frågor såsom snabba och kreativa frågor. Vi har under både svenskan och So:n lagt ner mycket tid på att renskriva intervjuerna. Wow säger jag bara, som eleverna har skrivit och skrivit! 🙂 Under total tystnad har endast ljudet av knappande tangentbord hörts. Alla är inte ännu helt färdiga med texterna men de bör bli det nästa vecka.

I matematiken har fokus legat på att verkligen befästa olika strategier i att beräkna addition med tiotalsövergång. Vi har främst fokuserat på ”dubbelt +” samt ”fylla upp till närmaste tiotal”. Tillsammans med Sandra har det tränats på uppställningar i addition.

På No:n fortsatte vi prata om skillnaden mellan blandningar och lösningar. Vi genomförde en praktisk laboration för att se vilka ämnen som löser sig och inte löser sig i vatten.

I går, torsdag firade hela skolan tillsammans att Ryfors skola har funnits i hela 70 år samt uppmärksammade Nobeldagen. Vi började dagen med att samlas i gympasalen där det bjöds på glass och Lotta höll tal.  Vi hade författarbesök av skolans allra egna författare Maria, som bland annat har skrivit läromedel och en barnbok. Till elevernas förtjusning fick alla en egen signerad bok att ta med sig hem. Därefter gick eleverna i åldersblandade grupper runt till alla klassrum/lärare där de fick genomföra olika uppdrag. När det var dags för lunch serverades det en förträfflig trerätters middag vid fint dukade bord.

I dag på eftermiddagen hade vi klassen också en lite festlighet då vi äntligen fick lite ”ap-besök” 😉 . Iklädda aphattar fick vi besök av självaste Alba som bjöd på bananer och en liten fika.

Jag vill påminna om att meddela mig via mail om ert barn ska till fritids, åka skolbuss eller bli hämtade på julavslutningsdagen så att vi vet vart ert barn ska ta vägen när vi avslutar dagen.

V.50
Måndag:
*Ta med namnade luciakläder
Tisdag:
*Läsläxa kapitel 12 och lilla läxboken (V.51 Läsläxa kap. 13)
*Idrott
Onsdag:
*Lucia i idrottshallen 8.15. Mer info hittar ni här .

Kommande aktiviteter:

13/12 Luciafirande på morgonen kl.8.15