Åk 5, v 6

Denna vecka har vi jobbat mycket med grunderna i decimaltal och det känns som om eleverna förstår hur det fungerar. Kom ihåg att de har läxa tills på måndag! Vi kommer att ha ett läxförhör för att kolla av att alla hänger med.

På so;n jobbar eleverna på med sina historiska serier och är snart klara med dem. Vi har därför påbörjat planeringen av nästa område, nämligen samhällskunskap och mänskliga rättigheter. Eleverna kommer att vara väldigt delaktiga i hur vi jobbar och bedömer  detta område. Idag fick de vara med om en form av ”Hackathon” där de fick arbeta fram vilka sätt vi ska använda för att de ska inhämta och befästa kunskap. De kommer även att delta i ett ”Hackathon” kring hur de ska visa sina kunskaper. Eleverna var väldigt engagerade och kom med många spännande idéer. Nu är det bara upp till mig att planera utifrån det!

Alla elever har gjort två presentationer av ”Veckans grej” och det har varit roligt att se deras utveckling. Det kommer att komma en bedömning på IST kring detta så att ni kan se hur det gått för dem. Vi kommer att fortsätta att jobba med muntligt framträdande men nu med lite mer ”personliga” ämnen och utan en power point till stöd.

Trevlig helg!

v 7

Måndag; Matteläxa

Tisdag; Inlämning av historiska serier, idrott

Onsdag; Glosor

Torsdag;

Fredag;

Engelskaläxa till 14/2:

seriously – allvarligt talat

parts – delar

warrior – krigare

forest – skog

battles – slag

dies – dör

lives – liv

(he) wanders around – (han) vandrar omkring

ride on – rida på

swords – svärd

place – ställe

weapons – vapen

in a way – på sätt och vis

begin – börja

(we) are interested – (vi) är intresserade

Kommande aktiviteter;

v 8 Sportlov
7/3 Studiedag
v 13 Påsklov
16/4 Tidsresan i Råshult
10/5 Lovdag
7/6 Lovdag
14/6 Skolavslutning

Det här inlägget postades i Åk 5, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.