Årkurs 1 vecka 6

Vi har haft en bra vecka fylld med lärande och upptäckter i klassrummet! Nedan följer en sammanfattning av vad vi har arbetat med under veckan.

Matematik

I matematiklektionerna har vi fokuserat på 10-tal, ental, addition och talmönster med tal mellan 0 och 40. Vi har jobbat med addition som att lägga till eller sätta ihop antal. Vi har även utforskat olika talmönster, där eleverna har fått möjlighet att upptäcka regelbundenheter i talserier.

NO

I NO har vi utforskat solsystemet och våra planeter. Vi har lärt oss namnen på de olika planeterna och deras ordning från solen. Detta fortsätter vi med nästa vecka.

SO

Vi har lärt oss om fettisdagen och semlor. Eleverna har fått lära sig om traditionen med att äta semlor på fettisdagen och dess historiska bakgrund. Vi har även diskuterat varför vissa högtider firas och hur de kan vara viktiga för olika kulturer. I detta gjorde vi semlor genom att rita, klippa och pyssla ihop delar

Engelska

I engelska har vi arbetat med att läsa enkla texter om djur på engelska. Eleverna har fått möjlighet att läsa högt och uttala engelska ord.

Svenska

Vi har infört ett nytt läromedel i svenska som innehåller anpassade texter på olika nivåer. Texterna är utformade för att vara lättlästa och följs upp med frågor för att träna läsförståelse. Detta ger eleverna möjlighet att öva sina läsförmågor på sin nivå samtidigt som de utmanas i att utveckla den framåt. Eleverna jobbar tillsammans i grupper.

Nästa vecka fortsätter vi arbetet tillsammans. Ha en fin helg!

Med vänliga hälsningar,

Klas, Eva, Therese och Hanna