Åk 6 veckoinfo v. 6

Fredag igen, och bara en vecka kvar till sportlovet. Vi får väl hoppas att snön ligger kvar de närmaste två veckorna så att  det blir ett riktigt sportlov, sedan får den gärna försvinna för min del… 🙂

Vad har vi då gjort denna veckan? Jo, det här bland annat:

På matten har vi arbetat med att multiplicera decimaltal, vi har testat att göra den första delen av ett gammalt nationellt prov och vi har haft ett test på nians tabell, där för övrigt alla i klassen hade alla rätt. Fantastiskt! Till torsdag har klassen sexans, sjuans, åttans och nians tabell i läxa, de testas på en av dem men vet inte vilken.

På svenskan har vi fortsatt att arbeta med läsförståelse, vi har träffat vår nya skolbibliotekarie som är här på onsdagar och med Annika har klassen tränat skrivuppgifter i exam.net, som är det program som kommer att användas vid de nationella proven vecka 11.

Vad gäller engelskan så har eleverna redovisat sina projektarbeten om en engelskspråkig författare och påbörjat ett nytt projekt, där de i grupper ska göra en film där de återskapar valfri scen ut Harry Potter men skruvar till den på något sätt. Det kan till exempel vara hur den hade blivit om den gjordes i Bollywood (alltså med indiska skådespelare)

På No:n börjar vi närma oss slutet på ”Livets Utveckling” och vi har bland annat gjort en tävling där det gällde att komma ihåg så många begrepp som möjligt från området.

På tekniken fortsätter vi att uppfinna och samtliga grupper har nu tänkt ut något som, enligt dem, förenklar vardagen. Just nu är grupperna i full färd med att tillverka prototyper för att kunna testa om deras idéer håller även i verkligheten.

Nu lite info från Sofie om hemkunskapen:

Kort info från Hem- och konsumentkunskapen. Vi började terminen med att göra egen hallonsmoothie och sedan i ett smaktest jämföra denna med en köpt liknande produkt. Den egengjorda vann överlägset i både smak, konsistens, doft och färg! Vi passade även på att prata om jämförpriser och räknade ut priset på vår egengjorda smoothie. Där kunde vi konstatera att den egna smoothien även hade ett betydligt lägre jämförpris än den köpta. Bara fördelar med den egengjorda alltså, förutom disken då! Förra veckan jobbades det med vilka näringsämnen som finns i maten vi äter och vilken betydelse vatten har för våra kroppar. Den här veckan lagade vi makaronilåda med kycklingkorv och gick igenom matlagningsmetoderna koka, steka och grädda. Läxa till nästa vecka (v. 7) är att träna på vad några olika matlagningsmetoder betyder. Eleverna har fått med sig ett papper hem med metoderna samt förklaring till dessa. De kan även titta på en film på youtube för att få en bättre förståelse av orden; Matlagningsmetoder – verb i köket av Maria Hagblad.

Och så här skriver Annika om So:n:

På so;n jobbar eleverna på med sina historiska serier och är snart klara med dem. Vi har därför påbörjat planeringen av nästa område, nämligen samhällskunskap och mänskliga rättigheter. Eleverna kommer att vara väldigt delaktiga i hur vi jobbar och bedömer  detta område. Idag fick de vara med om en form av ”Hackathon” där de fick arbeta fram vilka sätt vi ska använda för att de ska inhämta och befästa kunskap. De kommer även att delta i ett ”Hackathon” kring hur de ska visa sina kunskaper. Eleverna var väldigt engagerade och kom med många spännande idéer. Nu är det bara upp till mig att planera utifrån det!

På tisdag nästa vecka får klassen besök av sina kommande mentorer på Linnéskolan, annars är det lugnt vad gäller schemabrytande aktiviteter vad jag vet nu.

Veckans engelskaläxa ligger som vanligt som uppgift i teams och ska göras senast onsdag,  multiplikationstabellerna sex, sju, åtta och nio testas på torsdag och dessutom har klassen alltså den hemkunskapsläxa som Sofie skriver om ovan.

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

31/5 – 1/6 Cykelutflykt med övernattning i vindskydd.

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.